Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

5. Odměna žákům

Produktivní práce žáka

Školský zákon počítá s tím, že činnost žáka při praktickém vyučování může subjektu, u něhož je vykonávána, přinášet hospodářský prospěch. Proto se zavádí pojem produktivní činnost žáka, který školský zákon v § 122 odst. 1 vymezuje jako činnost, která přináší příjem (rozumí se subjektu, u něhož je praktické vyučování vykonáváno) a která je tedy z hlediska ekonomického prací.

Definičním znakem produktivní činnosti je tedy reálný příjem z této činnosti a za produktivní nelze považovat např. reálné výrobky vytvořené pouze pro cvičné účely.

Žák není při výkonu praktického vyučování nebo praktické přípravy (viz kritérium 4) zaměstnancem subjektu, u něhož praktické vyučování nebo praktickou přípravu vykonává. Minimální výše odměny za produktivní práci je ovšem odvozena od minimální mzdy – měsíční odměna za produktivní činnosti po stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin je 30 % minimální mzdy.

Jak to funguje

Odměnu poskytuje žákovi škola nebo firma podle toho, komu plynou z produktivní činnosti příjmy. Odměnu může proplácet žákům firma přímo. Často ji ale proplácí škola, protože má pro vyplácení odměn žákům zavedený systém. V tomto případě škola firmě fakturuje celkové odměny za daný měsíc a nejedná se o náklad školy, která je pouze zprostředkovatel výplaty odměn. Daňové a právní aspekty: Pro firmu:
  • Produktivní činnost a odměna za ni nezakládá pracovní poměr.
  • Poskytování odměny není podmíněno smlouvou se žákem, jedinou podmínkou je smlouva mezi školou a firmou (viz kritérium 1).
Pro žáka:
  • Odměna je osvobozena od daně z příjmů (§ 6 odst. 6 písm. l) zákona o daních z příjmů).
  • Odměna je osvobozena od zdravotního pojištění (§ 5 písm. a) bodu 2 zákona o veřejném zdravotním pojištění). Viz též výklad MŠMT.
  • Odměna je příjmem, a má tudíž vliv na celkové příjmy rodiny pro stanovení dávek sociální podpory a pomoci. Veškerý příjem je započítáván do příjmu k posouzení nároku na sociální dávky, a to dle § 5 odst. 1 písm. b) bodu 9 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře – příjmy za práci žáků a studentů z praktického vyučování a praktické přípravy.
Vykonává-li se praktické vyučování ve škole, stanoví v souladu s výše uvedenými pravidly konkrétní výši odměny žáka ředitel školy podle rozsahu a kvality produktivní činnosti. Stanovit pro tentýž rozsah produktivní činnosti odlišnou výši odměny tak lze pouze v případě odlišné kvality produktivní činnosti. Školský zákon neumožňuje zohlednit v odměně prospěch nebo chování žáka. (To však neznamená, že nelze do výše odměny promítnout například úroveň jednání žáka se zákazníky, která může mít vliv na hodnocení chování žáka i na kvalitu jeho produktivní činnosti.) Pokud žák vykonává produktivní činnost ve firmě, nemá ředitel školy, o jejíhož žáka se jedná, možnost ovlivnit výši odměny. V praxi mohou tyto odměny – při výši např. 200 Kč týdně – připadat žákům spíš jako kapesné. Školy navíc mají poměrně velkou administrativní zátěž s jejich výplatou. Informace nebo statistika o tom, kolik škol a oborů je pravidelně využívá, chybí. Zaměstnavatelé proto častěji jako motivační nástroj pro zvýšení zájmu žáků o obor používají formu stipendií a motivačních příspěvků. Na motivační příspěvky se nevztahují omezení spojená s odměnou za produktivní práci a jejich výši lze vázat na další požadavky na docházku, prospěch apod. (viz kritérium 10).

Zdroje a odkazy

  • Co zajímá účetní a právníky
  • Nové prvky duálního odborného vzdělávání podporující spolupráci škol a firem, koncepční studie projektu Pospolu
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Výklad MŠMT: Produktivní činnost žáka nebo studenta a odměna za produktivní činnost podle § 122 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb. 
  • Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů
  • Zákon č. 586/1992 Sb., zákon České národní rady o daních z příjmů
  • Zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky:

Jak na kvalitní spolupráci škol a zaměstnavatelů

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025