Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

8. Přijímání žáků na praxi

Podmínky a povinnosti pro podniky a pracoviště nabízející praktickou přípravu žáků, případně další opatření pro zajišťování její kvality.

Model odborného vzdělávání v ČR je založený na spolupráci školské a zaměstnavatelské sféry, ale i dalších resortů a zaměstnavatelských organizací a jeho řízení spadá primárně do působnosti MŠMT. V současné době je pouze na řediteli školy, jaké zaměstnavatele si ke spolupráci zvolí, avšak za kvalitu teoretického, ale i praktického vyučování odpovídá výhradně škola.  

Ředitel školy může ve smlouvě o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování (viz kritérium 1) stanovit podmínky přijatelné pro školu i zaměstnavatele tak, aby byla zajištěna kvalita poskytování praktické přípravy. Od zaměstnavatelů není v ČR formálně požadována žádná spoluzodpovědnost za odborné vzdělávání.

Novela školského zákona v § 57 s účinností od září 2017 explicitně stanovuje povinnost školy „vyvinout úsilí spolupracovat se zaměstnavateli při vytváření předpokladů pro výkon povolání nebo pracovní činnosti, je-li to s ohledem na obor vzdělání vhodné a možné“ a vytvořit poradní sbor ze zaměstnavatelů za účelem spolupráce.  

Do působnosti Hospodářské a Agrární komory podle § 4 odst. 1 písm. l) zákona č. 301/1992 Sb. patří „podílet se na odborné přípravě k výkonu povolání a podporovat školská zařízení zřízená k tomuto účelu“.

V roce 2016 došlo k uzavření dohody mezi MŠMT a klíčovými zástupci zaměstnavatelů (Hospodářská komora ČR, Svaz průmyslu a dopravy ČR, Agrární komora ČR a Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR) o rozdělení odpovědnosti za jednotlivé oblasti počátečního odborného vzdělávání podle souvisejících skupin oborů vzdělání.

Doporučení MŠMT k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání, uvádí příklady povinností obou stran. Pokud se zaměstnavatel rozhodne přijímat žáky na praxi, musí respektovat ustanovení zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví (viz kritérium 7).

Zdroje a odkazy

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání. MŠMT 2016.
  • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři (stanovuje např. počet žáků, které může instruktor současně vést).
  • Zákon č. 262/2006 Sb. – zákoník práce
  • Zákon č. 301/1992 Sb., zákon České národní rady o Hospodářské komoře České republiky a Agrární komoře České republiky
  • Publikace Kráčíme Pospolu k efektivnější spolupráci škol a firem

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky:

Jak na kvalitní spolupráci škol a zaměstnavatelů

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025