Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky

Pracovněprávní vztahy a BOZP

Pracovněprávní vztahy uvnitř školy a firmy jsou pro jejich vzájemnou spolupráci často určující. Požadavek na rovnoměrné vytížení učitelů může například být v rozporu s potřebami firmy na rozvržení odborného vzdělávání a praktického vyučování během školního roku tak, aby to vyhovovalo potřebám provozu. Školská strana má dále s ohledem na podrobnou regulaci výše platu a odměn svých zaměstnanců omezený manévrovací prostor k finanční motivaci, a to nejen učitelů, ale i odborníků z firmy. Pro firmu může být naopak komplikované uvolnit svého odborníka pro pravidelnou výuku nebo v předem stanoveném termínu a odměna nabízená školou za takovou činnost může kolidovat s odměnami nastavenými uvnitř firmy.

Samostatnou oblastí, která se ovšem týká školské i firemní strany bez rozdílu, je bezpečnost a ochrana zdraví při práci (BOZP). Pro spolupráci školy a firmy při odborném vzdělávání a praktickém vyučování jsou důležité spíš praktické aspekty BOZP, tj. která strana zajistí a uhradí ochranné zdravotní pomůcky a zdravotní prohlídky pro dané pracoviště, pokud je legislativa vyžaduje (viz kritérium 1 a kritérium 6).

Jak to funguje

Před zahájením spolupráce mezi školou a firmou a praktickou přípravou na pracovišti je nutné dojednat organizační a právní záležitosti (viz kritérium 1):

  • kdo zajistí potřebné pomůcky a nástroje,
  • kdo zajistí školení BOZP (lze i rozdělit, obecnou část zajistí škola, pro konkrétní pracoviště pak firma),
  • kde bude praktické vyučování probíhat,
  • doprava a stravování žáků,
  • kdo povede evidenci docházky a další nutnou administrativu,
  • nastavení procesů a komunikace pro případ neomluvené absence či úrazu žáka,
  • zdravotní prohlídky, jsou-li potřeba.

Získávání dobrých pracovních návyků probíhá u žáků průběžně, proto má zásadní úlohu instruktor (viz kritérium 3), který žáka vede a odpovídá za něj. Dodržování BOZP je jedním z bodů dokumentace, kterou instruktor vede a kde jsou průběžně hodnoceny činnosti a výsledky žáka na pracovišti.

Zdroje a odkazy

Zkrácený název

Předpis

Klíčové pasáže

Gesce

zákoník práce

zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce

§ 79a – pracovní doba pro mladistvé

§ 101–108 – BOZP

§ 245–247 – pracovní podmínky mladistvých zaměstnanců

§ 391 – odpovědnost za škodu způsobenou na pracovišti zaměstnavatele žákovi

MPSV

zákon o ochraně veřejného zdraví

zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů

§ 7 – hygienické požadavky na školy

§ 37 a násl. – ochrana zdraví při práci, kategorizace prací

MZdr

  • Co zajímá účetní a právníky
  • Nové prvky duálního odborného vzdělávání podporující spolupráci škol a firem, koncepční studie projektu Pospolu
  • Koncem roku 2022 byla schválena novela vyhlášky č. 79/2013 Sb., o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, ve znění vyhlášky č. 436/2017 Sb. Novela obsahuje nový §14a týkající se lékařských prohlídek ke vzdělávání nebo v průběhu vzdělávání, který nahrazuje původní § 8. Obsah zůstal stejný. V § 15 odst. 1 písm. c) se ve výčtu náležitostí žádosti o provedení pracovnělékařské prohlídky a posouzení zdravotní způsobilosti ve vztahu k práci doplňují údaje o konkrétní pracovní činnosti a režimu pracovní doby.

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky:

Jak na kvalitní spolupráci škol a zaměstnavatelů

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025