Do koncipování, řízení a realizace odborného vzdělávání jsou zapojeni sociální partneři, partneři na odvětvové úrovni nebo zprostředkovatelské subjekty. Vnější partneři jsou pro každou školu nesmírně důležití. Partnerství musí být založeno na vzájemné důvěře a na pravidelné a otevřené komunikaci.
Mezi sociální partnery střední školy je možné počítat zaměstnavatele, regionální zastoupení hospodářské komory, úřady práce, profesní sdružení a asociace, cechy, jiné střední školy, vyšší a vysoké školy, instituce veřejné správy (státní správy a samosprávy) a v neposlední řadě také rodiče žáků i bývalé žáky.
Požadavky sociálních partnerů mohou se souhlasem zřizovatele ovlivňovat vzdělávací nabídku školy, a tedy i zaměření školních vzdělávacích programů. Školy by při tvorbě ŠVP měly pracovat s analýzami regionálního trhu práce a brát v úvahu i zastoupení sociálních partnerů v kraji.
Je důležité, aby se partnerství stalo nedílnou součástí strategie školy a také spolupracujících zaměstnavatelů, aby formy spolupráce byly variabilní a odpovídaly reálným možnostem obou stran a aby prioritou byla kvalita, pravidelnost a intenzita spolupráce. Ředitel střední školy by podle § 57, odst. 2 školského zákona měl např. se zaměstnavateli projednávat školní vzdělávací program nebo je zapojit do tvorby koncepčních záměrů školy. Podle odst. 3 pak ředitel může ze zaměstnavatelů za účelem spolupráce vytvářet poradní sbor.
Na národní úrovni jsou zástupci zaměstnavatelů formou připomínkového řízení zapojeni také do tvorby strategických a koncepčních materiálů i do tvorby rámcových vzdělávacích programů.
Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky: