Výsledky učení označují soubor vědomostí, dovedností a kompetencí, které si jednotlivec osvojil a které je schopen na konci daného procesu učení prokázat. Školy i zaměstnavatelé by se měli při plánování odborné přípravy dohodnout (viz kritérium 1 a viz kritérium 9) na splnění určitého souboru výsledků učení žáka, které zajistí rovnováhu mezi specifickými pracovními dovednostmi, znalostmi a klíčovými kompetencemi pro celoživotní učení. Cílem je podpořit jak osobní rozvoj žáků, tak i jejich schopnost nacházet a využívat příležitosti pro svůj odborný a kariérní růst.
Výsledky učení jsou přesně vymezeny v kvalifikačních standardech Národní soustavy kvalifikací (NSK) a v rámcových vzdělávacích programech (RVP) i školních vzdělávacích programech (ŠVP). Formulace a popisy výsledků učení jsou vyjádřením záměrů a žádoucích cílů. Výsledky učení také ovlivňují vyučovací metody, prostředí pro učení a provádění hodnocení. Dosažené výsledky učení mohou být rozpoznány a ohodnoceny až po ukončení procesu učení, a to při jejich předvedení například při realizaci závěrečné zkoušky na pracovišti smluvního partnera nebo při provádění konkrétní pracovní činnosti (viz kritérium 4 a viz kritérium 3).
Formulování a přesné vyjádření výsledků učení je prvním krokem. Jejich osvojení je možné pouze při praktické realizaci prostřednictvím vyučování, resp. učení (se) a následném hodnocení. Propojení mezi formulacemi výsledků učení, vzdělávacími činnostmi a hodnocením je pro osvojení konkrétních dovedností/kompetencí zcela zásadní. Výchozím bodem jsou dovednosti nezbytné pro úspěšné začlenění do pracovního života.
Výsledky učení lze skládat do větších souborů, tzv. jednotek výsledků učení. Jednotka výsledků učení je složka kvalifikace tvořená částí znalostí, dovedností a kompetencí požadovaných pro určitou kvalifikaci. Kvalifikace v zásadě sestává z více jednotek a tvoří ji celý soubor jednotek. Jednotky jsou vytvořeny tak, aby bylo možné samostatně hodnotit a uznávat výsledky učení, jež daná jednotka obsahuje. Učící se tak může získat kvalifikaci shromažďováním požadovaných jednotek, jejichž získání dosáhl v různých zemích a v různých kontextech.
Zahraniční mobility (viz kritérium 11)
Většina škol ve svých projektech podporovaných z programu Erasmus+ vymezuje ve spolupráci s přijímající organizací obsah stáží pro žáky i učitele prostřednictvím výsledků učení. Žáci si na stáži osvojují přesně vymezené odborné dovednosti a kompetence, které jsou zaznamenány a po absolvování mobility uznány školou. Více informací na webu Domu zahraniční spolupráce
Praxe žáků na pracovišti
NPI ČR ověřoval v minulých letech využití jednotek výsledků učení pro vymezení konkrétního obsahu odborné přípravy na pracovišti zaměstnavatele. Více informací lze nalézt na webu Pospolu. Vytvořené jednotky výsledků učení jsou zveřejněny na Metodickém portále RVP.cz.
Jednotky výsledků učení byly vytvořeny a ověřeny v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV). Přehled jednotek pro realizaci odborné přípravy na pracovišti zaměstnavatele je k dispozici v informačním systému projektu MOV.
Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky: