Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

4. Praktická příprava na pracovišti

Co je praktická příprava na pracovišti, koho se týká

Praktická příprava na pracovišti probíhá jako součást počátečního odborného vzdělávání, souhrnně ji označujeme jako praktické vyučování. Hlavními formami praktického vyučování jsou odborný výcvik a odborná praxe. Obě tyto formy jsou vymezeny v § 65 školského zákona a podrobněji ve vyhlášce o středních školách. Základním definičním znakem všech forem praktického vyučování je to, že se uskutečňuje nejen ve školách, ale též na pracovištích smluvních partnerů škol (viz kritérium 1 a kritérium 9). Žáci s dobrou znalostí cizího jazyka mají možnost absolvovat část praktické přípravy v zahraničí (viz kritérium 11).

Jak to funguje

Odborný výcvik je povinnou součástí školních vzdělávacích programů (ŠVP) pro střední odborné vzdělávání ve dvou- a tříletých oborech zakončených výučním listem (E, H) a v některých oborech vzdělání zakončených maturitní zkouškou (L0). Jeho délka je stanovena v rámcových vzdělávacích programech. Absolvování odborného výcviku je rozhodujícím faktorem připravenosti absolventů jednotlivých oborů vzdělání na plnění pracovních úkolů v daném povolání. Odborný výcvik probíhá na pracovištích smluvních partnerů školy nebo na vlastních pracovištích školy. U oborů vzdělání zakončených výučním listem (EQF 2 a EQF 3) tvoří výuka odborného výcviku vysoké procento, dosahující téměř poloviny týdenní hodinové dotace učebního plánu pro dané obory vzdělání. Odborná praxe žáků je povinnou součástí výuky ve čtyřletých oborech vzdělání s maturitní zkouškou (M, L0). Délka odborné praxe je stanovena v rámcových vzdělávacích programech (RVP) pro jednotlivé obory vzdělání. Školy zajišťují odbornou praxi pro své žáky na pracovištích zaměstnavatelů, případně na pracovištích spravovaných školou. Školy vesměs určují také zaměření praxe v jednotlivých ročnících. Z hlediska spolupráce se zaměstnavateli je nejdůležitější odborná praxe v reálných provozních podmínkách firem. V některých případech se ukazuje jako vyhovující řešení modelové pracovní prostředí. Vymezení odborné praxe je v jednotlivých oborech vzdělání (resp. jejich RVP) rozdílné. Ve většině navazujících ŠVP je odborná praxe zařazena v rozsahu dvou týdnů ve 2. ročníku a dvou týdnů ve 3. ročníku. Tuto souvislou praxi vykonávají žáci zpravidla na pracovištích smluvních partnerů školy. V tzv. službových oborech je podíl odborné praxe obvykle vyšší (8–14 týdnů) a je kladen i větší důraz na její realizaci. Většinou jde také o praxi v reálných pracovních podmínkách, může však jít i o modelové pracovní prostředí (např. školní hotel). Podstatně rozsáhlejší a složitější systém praxí probíhá v zemědělských oborech. Zde žáci kromě cvičení (např. v dílnách školy) absolvují učební praxi, odbornou praxi a individuální praxi. Také v oborech sociálních a pedagogických je předepsána rozsáhlejší odborná praxe. Obchodní akademie často realizují činnost „fiktivních firem“. Předpokladem úspěšné přípravy budoucích pracovníků je tedy nepochybně aktivní forma spolupráce školské a zaměstnavatelské sféry (viz kritérium 9). Prvním krokem je plánování spolupráce vedoucí ke Smlouvě o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování (viz kritérium 1).

Kde to funguje

Praktickou přípravu na pracovišti smluvních partnerů zajišťuje většina středních odborných škol v ČR dle typu oboru a kategorie vzdělání. Některé školy mají své stálé 3–4 partnery mezi zaměstnavateli, některé mají 20–30 smluvních partnerů na každý školní rok.

K tématu zkvalitňování praktického vyučování ve firmách byla vytvořena řada metodických materiálů, vč. příkladů dobré praxe.  Více informací najdete na https://mov.nuv.cz/. 

Zdroje a odkazy

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
  • www.infoabsolvent.cz

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky:

Jak na kvalitní spolupráci škol a zaměstnavatelů

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025