Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
Menu
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

1. Písemná dohoda

Smlouva o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování

Plánování a realizace spolupráce mezi školou a firmou jsou podchyceny ve smlouvě, jejíž povinné náležitosti stanoví § 12 vyhlášky 13/2005 Sb. o středním vzdělávání ve znění pozdějších předpisů (poslední aktualizace 1. 9. 2024). 

Konkrétně by smlouva mezi školou a firmou měla obsahovat:

  • obory vzdělání a druh činností, které žáci při praktickém vyučování budou vykonávat,
  • místo konání praktického vyučování,
  • časový rozvrh praktického vyučování, jeho délku a den jeho zahájení,
  • počet žáků, kteří se zúčastňují praktického vyučování,
  • poskytování nástrojů a nářadí používaných při praktickém vyučování a způsob dopravy žáků do místa výkonu praktického vyučování,
  • způsob odměňování žáků za produktivní činnost,
  • opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při praktickém vyučování, včetně ochranných opatření, která musí být přijata, zejména s uvedením osobních ochranných pracovních prostředků a k zajištění hygienických podmínek při praktickém vyučování,
  • podmínky spolupráce pověřeného zaměstnance právnické osoby vykonávající činnost školy a pověřeného zaměstnance fyzické nebo právnické osoby při organizaci a řízení praktického vyučování na pracovištích fyzických nebo právnických osob a požadavky pro výkon činnosti pověřených zaměstnanců této fyzické nebo právnické osoby (dále jen „instruktor“),
  • ujednání o náhradě nákladů, které jiné fyzické nebo právnické osobě prokazatelně a nutně vznikají výhradně za účelem uskutečňování praktického vyučování na jejím pracovišti.

Jak to funguje

Ke smlouvám mezi školou a zaměstnavatelem vydalo MŠMT v dubnu 2016 doporučení MŠMT, které blíže vysvětluje kontext i jednotlivé výše uvedené náležitosti smlouvy.

Pokud se zaměstnavatel rozhodne spolupracovat se školou a přijímat žáky na svá pracoviště, musí kromě ustanovení zákoníku práce a zákona o ochraně veřejného zdraví (viz kritérium 7) (BOZP, pracovní podmínky mladistvých) respektovat i školskou legislativu viz vyhláška č.13/2005, která stanovuje počet žáků, které může vést jeden instruktor, nebo školský zákon 561/2004 Sb., který stanovuje např. počet hodin pracovní doby žáků.

Z náležitostí smlouvy je patrné, že při dlouhodobé spolupráci se některé podmínky a ujednání každoročně opakují, a některé se naopak mění. V praxi lze tuto situaci řešit buď tak, že se pro každý školní rok uzavře nová smlouva, nebo tak, že se podmínky spolupráce trvalejšího rázu podchytí v rámcové smlouvě a specifika pro daný rok či pololetí budou řešena formou dodatku (počty žáků, časový rozvrh, místo konání praktického vyučování, pověření instruktoři, konkretizace vzdělávacího obsahu atp.).

Řádně uzavřená smlouva mezi školou a firmou je pro školu podmínkou, aby mohla žáka umístit na firemní pracoviště, a pro firmu jednou z podmínek čerpání daňových zvýhodnění (viz kritérium 10) pro podniky, které jsou aktivně zapojeny do odborného vzdělání.

Zdroje a odkazy

  • Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Doporučení k zabezpečení jednotného postupu při uzavírání smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách konání praktického vyučování realizovaného na pracovištích fyzických či právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání (dále doporučení MŠMT), duben 2016
  • Zákoník práce č. 262/2006 Sb.
  • Zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb. 

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky:

Jak na kvalitní spolupráci škol a zaměstnavatelů

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025