Jedním z užitečných nástrojů při řízení kvality ve vzdělávání je pravidelné monitorování dráhy absolventů škol z hlediska jejich profesního uplatnění na trhu práce (podle doporučení Rady EU 2017). Sleduje se zejména jejich uplatnění v oboru, který vystudovali, s cílem získat zpětnou vazbu o kvalitě odborného vzdělávání. Zpětná vazba může poskytovatelům odborného vzdělávání sloužit jako podklad k revizím a úpravám školních vzdělávacích programů.
Dráha absolventů se sleduje především prostřednictvím průzkumů, šetření a studií týkajících se sledování dráhy absolventů škol po jejich odchodu ze vzdělávání do praxe. Tato šetření poskytují empirické důkazy o kvalitě vzdělávání a odborné přípravy, díky čemuž mohou přispět ke změnám v oblasti politiky počátečního i dalšího odborného vzdělávání. Většina šetření absolventů je realizována na centrální či regionální úrovni, některé školy si však sledují své absolventy samy, jako např. v SOŠ pro administrativu EU PhDr. Roman Liška, Ph.D. – Trasovanie absolventov na Střední odborné škole pro administrativu EÚ.
Příkladem sledování dráhy absolventů jsou tzv. longitudinální dotazníková šetření absolventů, která realizuje např. NPI ČR na vybraných ročnících žáků středních škol ve třech etapách s rozestupy cca 3 roky (9 let). NPI ČR ve spolupráci se školami oslovuje absolventy škol, které jsou předem vybrány tak, aby vzorek absolventů odpovídal rozložení v České republice vzhledem k oborům a kategoriím vzdělání.
Dalšími významnými zdroji informací k uplatnění absolventů jsou analýzy týkající se nezaměstnanosti absolventů středních škol či shody dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání pracovníků se středoškolským odborným vzděláním realizované NPI ČR.
NPI ČR realizuje velké množství výzkumů, které se týkají českého školství, jeho absolventů a jejich rozhodnutí i uplatnění absolventů na trhu práce. Všechny publikace k uvedeným tématům jsou veřejně dostupné online na webu www.infoabsolvent.cz.
Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky: