Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

14 kritérií pro kvalitní spolupráci školy a zaměstnavatele

Za kvalitu praktického vyučování, ať už probíhá na pracovištích školy, nebo zaměstnavatelů, odpovídá vždy ředitel či ředitelka školy. Jak nastavit kvalitní spolupráci školy a zaměstnavatele na praktickém vyučování? V tom vám pomůže soubor 14 kritérií, který vás provede problematikou kvalitní spolupráce od prvotního sepsání smlouvy o praktickém vyučování po sledování absolventů a absolventek.

Nastavením spolupráce školy a zaměstnavatele s pomocí 14 kritérií vytváříte studujícím ty nejlepší podmínky k tomu, aby získali profesní dovednosti, zkušenosti s pracovním procesem i klíčové kompetence a snadněji vstoupili na trh práce.

Prozkoumejte 14 kritérii pro kvalitní spolupráci
Pro koho je soubor kritérií určen?

14 kritérií ke kvalitní spolupráci využijí pracovníci a pracovnice, kteří mají na starost praktické vyučování ve středních a vyšších odborných školách či ve firmách:

  • zástupce a zástupkyně ředitele/ředitelky pro praktické vyučování a odborný výcvik;
  • vedoucí učitelé a učitelky praktického vyučování a odborného výcviku;
  • zástupci zaměstnavatelů, kteří zajišťují praktické vyučování a komunikaci se spolupracujícími školami.
K čemu kritéria slouží?

Soubor kritérií vám pomůže promyslet důležité aspekty praktického vyučování organizovaného ve spolupráci se zaměstnavateli, například:

  • Proč je důležité zajistit kvalitní obsah praktického vyučování?
  • K čemu jsou důležití instruktoři/instruktorky praktického vyučování u zaměstnavatele?
  • Co je odměna za produktivní činnost? A kdy na ni mají žáci a žákyně zákonný nárok?
  • Jak zajistit, aby prostředí praktického vyučování bylo pro žáky a žákyně bezpečné a rozvíjelo jejich znalosti a dovednosti?
  • V čem může být přínosné sledovat uplatnění absolventů a absolventek?
  • Jak mohou zaměstnavatelé spolupracující se školou využívat daňové zvýhodnění?
Postup práce se souborem kritérií

Kritéria vám pomohou v různých fázích spolupráce školy a zaměstnavatele:

  • Při přípravě praktického vyučování na pracovišti zaměstnavatele: Zamyslíte se nad tím, jakým materiálním vybavením a personálními kapacitami zaměstnavatel disponuje, a co je potřeba změnit.
  • Během praktického vyučování ve firmě: S kritérii seznámíte zaměstnance a zaměstnankyně, kteří na pracovištích firem vstupují do přímé interakce se studujícími a podílejí se na jejich odborné přípravě a rozvoji.
  • Při zavádění změn: Kritéria využijete jako podklad při přípravě nových pracovišť nebo pokud chcete se zaměstnavateli vyjednávat o změnách.
Proč zohledňovat kritéria?
  • Smysluplný učební zážitek ve firmě: Sada kritérií vás provede aspekty spolupráce školy a zaměstnavatele, které mají vliv na kvalitu praktického vyučování na pracovišti zaměstnavatele.
  • Posílení spolupráce: Zohlednění kritérií umožňuje budovat vzájemnou důvěru mezi školou a zaměstnavatelem.
  • Všechny informace na jednom místě: 14 kritérií pokrývá všechna důležitá témata okolo spolupráce škol a firem při praktickém vyučování.
  • Soulad s aktuální školskou a další související legislativou.
14 kritérií pro kvalitní spolupráci školy a zaměstnavatele

Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky*:

  • 1. Písemná dohoda
  • 2. Výsledky učení
  • 3. Učitelé, školitelé a instruktoři
  • 4. Praktická příprava na pracovišti
  • 5. Odměna žákům
  • 6. Právní ochrana
  • 7. Pracovní, zdravotní a bezpečností podmínky
  • 8. Přijímání žáků na praxi
  • 9. Zapojení partnerů
  • 10. Daňové a jiné zvýhodnění zaměstnavatelů
  • 11. Možnost zahraniční spolupráce
  • 12. Kariérové poradenství a informace
  • 13. Jak firmy přilákají školy a žáky
  • 14. Sledování uplatnění absolventů

*Z důvodu srozumitelnosti pro české uživatele se názvy kritérií pro studijní a pracovní podmínky liší od oficiálního překladu (Doporučení 153/2018).

Spolupráce škol a zaměstnavatelů je nutnou podmínkou kvalitního odborného vzdělávání a jeho efektivního napojení na trh práce. Pro oboustranně výhodnou a kvalitní spolupráci nabízíme přehled a popis 14 kritérií a také praktický návod a kontrolní seznam kroků pro zaměstnavatele. 

Kritéria pro kvalitní spolupráci vycházejí z doporučení Rady EU a v ČR zahrnují především spolupráci mezi školou a zaměstnavateli v praktickém vyučování.

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025