Společný nábor žáků, cílené vzdělávání budoucích zaměstnanců
Spolupráce škol a firem při náborů žáků ke studiu a následnému výkonu povolání v oboru je velmi žádoucí a při dlouhodobé, nikoli nahodilé spolupráci a plnění společné strategie, může přinášet velmi dobré výsledky pro všechny zúčastněné.
Školy i zaměstnavatelé by měli spolupracovat při plánování odborné přípravy dlouhodobě. Vytvořit společný strategický plán spolupráce, vyhodnocovat pravidelně cíle a přijímat opatření, která reagují na aktuální potřeby vzdělávání (školy) a současně na potřeby trhu práce (zaměstnavatelé). Nedílnou součástí tohoto plánování (plán spolupráce, školní akční plán) je vytvoření strategie náboru žáků. V této fázi je vhodné zvážit zapojení základních škol, sociálních partnerů (viz kritérium 9) a dalších subjektů, které by mohly ovlivnit rozhodování žáků při výběru budoucího studia a povolání.
Díky společnému postupu firem a škol je zajištěna transparentní informovanost v rámci přijímacího řízení (viz kritérium 8), studia a informovanost ohledně práv a povinností žáka v průběhu odborné přípravy, např. délka praxe, místo výkonu praxe, výše odměny (viz kritérium 5). Neméně důležité jsou informace o zdravotních rizicích a omezeních, vyplývajících z výkonu povolání. Tyto informace mohou partneři společně sdílet na svých webových stránkách nebo v náborových dokumentech tak, aby byly snadno dostupné uchazečům i stávajícím žákům.
Školy a firmy mohou společně realizovat různé typy náborových akcí, oslovit jimi různé cílové skupiny, které mají vliv na konečné rozhodnutí žáka při výběru studia (kritérium 12. Kariérové poradenství a informace ). Mezi tyto skupiny patří rodiče, pedagogové – výchovný poradce, kariérový poradce, učitelé odborných předmětů a v neposlední řadě také vrstevníci. Významným prvkem v rámci budování vztahu firmy k partnerské škole a především k žákům může být vytvoření motivačního a stipendijního programu (viz kritérium 10), kde jsou jasně definovány podmínky pro přijetí do těchto programů. Jak uchazeči, tak jejich zákonní zástupci i stávající žáci školy mají možnost získat ucelené a realistické informace, které se týkají studia, včetně průběhu praktického vyučování nebo praxe na pracovištích partnerských firem, způsobu odměňování a možnosti následného zaměstnání a uplatnění ve firmě (kritérium 12. Kariérové poradenství a informace ).
Příklady náborových aktivit:
Dny otevřených dveří (DOD), veletrhy SŠ (účast zaměstnanců firmy – odborníků z praxe, personalistů, prohlídka pracovišť školy i firmy, společné termíny DOD).
Stipendijní a motivační program pro žáky (podmínky, vyhlášení, realizace, ukončení, vyhodnocení přínosů, změny, úpravy).
Propagační materiály (letáky, videa, TV nebo rozhlasové spoty) – podíl na obsahu, výrobě, umístění.
Články, fotografie a videa ve firemním a školním časopise, webu, sociálních sítích – příprava pravidelných příspěvků o oborech, úspěšných žácích, úspěšných zaměstnancích.
Stáže pro pedagogy, exkurze, workshopy (polytechnická hnízda, kroužky, sdílené dílny).
Soutěže – vědomostní či praktického charakteru, tematicky zaměřené; za účasti odborníků z firmy – podíl na obsahu, hodnocení, sponzoring materiálu, cen.
Projekty školy s dopadem na širší veřejnost, např. práce žáků umístěné ve veřejném prostoru, více na archiv-nuv.npi.cz/p-kap/naborove-aktivity
Sjednocení firemní a školní kultury (loga, barvy pracovního oblečení, odkazy na webech).
Škola a firma sestaví tým, který se bude věnovat plánování, realizaci, vyhodnocování a následným opatřením v rámci náboru žáků. Členem tohoto týmu může být např. koordinátor spolupráce škol a zaměstnavatelů, firemní PR specialista, personalista, zástupce náborového oddělení školy, zástupce pro odborný výcvik, zástupci partnerů školy (zřizovatel, HK, cechy). Do týmu lze zapojit také žáky SŠ.
Tým vytvoří seznam akcí, na jejichž realizaci se budou společně podílet, stanoví úkoly a zodpovědnost za jejich realizaci. Rovněž vyznačí cílové skupiny, kterým jsou jednotlivé akce určeny (ZŠ, specializované kroužky pro žáky ZŠ, žák, rodič, pedagog. poradce).
Následně sestaví finanční rozpočet, požadavky na personální, prostorové a materiální zabezpečení akcí.
Dále zpracuje přehled závazných termínů, např. uzávěrky firemního časopisu, termíny přijímacích zkoušek, termíny prázdnin a celopodnikových dovolených nebo období zvýšeného počtu sezónních zakázek – zejména v případě konání dne otevřených dveří, soutěží nebo exkurzí a stáží. V potaz je vhodné vzít i termíny „konkurenčních“ škol a firem.
Je nezbytné informovat všechny účastníky náborových akcí tak, aby poskytovali uchazečům správné a ucelené informace, které se týkají studia zvoleného oboru, včetně informací k průběhu odborné přípravy a následného výkonu povolání.
Tým společně stanoví kritéria a nástroje pro hodnocení úspěšnosti aktivit, které byly naplánovány a realizovány (dotazník zpětné vazby účastníků akcí, počty přijatých žáků do propagovaného oboru, počet úspěšně přijatých „stipendistů“, počet úspěšných absolventů, počet skutečně zaměstnaných absolventů). Z výše uvedených příkladů lze vyvodit, že se jedná o stanovení krátkodobých a dlouhodobých kritérií. Dlouhodobá kritéria v případě učebních oborů vyžadují období pro relevantní hodnocení dopadu aktivit 3–4 školní roky.
Po ukončení „náborového“ období provede tým vyhodnocení úspěšnosti, přínosů a finančního zatížení realizace těchto akcí, včetně hodnocení kvality a efektivnosti poskytované odborné praxe ve firmě a na základě výsledků hodnocení, navrhne opatření a provede změny procesů pro příští období spolupráce.¨
Seznam kritérií pro studijní a pracovní podmínky: