Česká republika je rájem e-shopů a online prodejen. Podle nejnovějších statistik bylo v lednu 2020 aktivních přes 40 000 e-shopů, což nás řadí mezi světovou špičku v množství e-shopů při přepočtu na množství obyvatel. Současná krize způsobená koronavirem k situaci ještě dopomohla. Kde jinde se dá sehnat vše od rohlíků přes ponožky až po sekačku trávy? No přece v e-shopech.
Není e-shop jako e-shop
Široká rozmanitost výběru a nabídky jednotlivých druhů zboží sama napovídá, že každý e-shop potřebuje své specifické nastavení. Od samotného webového rozhraní, přes technickou podporu, až po balení zboží a klientský servis. Malé e-shopy si často vystačí s jedním člověkem anebo s malým týmem lidí. Větší obchody se ale často potýkají s potřebami komplexního pokrytí znalostí a širokým rozhledem u klíčových pracovníků. Jedním z nich je i specialista internetového obchodu.
Pozice internetového specialisty je velmi komplexní a je potřeba se orientovat v mnoha různorodých činnostech.
Čemu se jako specialista internetového obchodu budete věnovat?
V rámci pěti kompetencí profesní kvalifikace Specialista internetového obchodu si osvojíte dovednosti potřebné pro provoz e-shopu na všech úrovních. Díky tomu potom můžete své znalosti uplatnit na kterémkoliv sektoru. Mezi ty nejzajímavější dovednosti mohou patřit tyto:
Identifikace webových stránek – specialista internetového obchodu musí umět navrhnout vhodnou strukturu webového rozhraní, rozplánovat cestu zákazníka a vytvořit a uplatnit v praxi marketingový mix. Tato část je velmi kreativní a zaujme především lidi s estetickým cítěním, obchodním duchem nebo logickým myšlením.
Manipulace se zásobami – v sobě zahrnuje především vytvoření systému logistiky, pravidel přejímky zboží a jeho evidence. Jde o velmi důležitou složku celé infrastruktury e-shopu, na kterou je kladen velký důraz. Zde uplatníte především svůj smysl pro pořádek, pečlivost a systematičnost.
Jednání se zákazníky a zákaznický servis – zákazníka většinou nezajímá, jak má nebo nemá e-shop strukturovanou logistiku. Tedy jen do momentu, než nastane v jeho objednávce problém. A v tu chvíli přichází na řadu kvalitně vyškolený zákaznický servis, ideálně ovládající prvky krizové komunikace. Dobře zvládnutá komunikace s rozzlobeným klientem totiž může vést k tomu, že se z takového klienta stane nakonec ten nejvěrnější zákazník. A to je výzva každého pracovníka kvalitního zákaznického servisu. Skvěle se zde dají uplatnit komunikační dovednosti, prodejní schopnosti, ale i empatie a ochota naslouchat a aktivně řešit problémy.
Investice do získání této kvalifikace se vám může vrátit velmi rychle. V letošním roce se očekává nárůst dalších cca 10-15 % e-shopů, což v konkrétních číslech znamená očekávaný přírůstek cca 5000 nových elektronických obchodů. A pro každý z nich je kvalitní a vzdělaný personál nezbytný.
Vzdělávejte se a získejte profesní kvalifikaci
TIP: Chybí vám ještě některé znalosti ke zkoušce Specialista internetového obchodu? Najděte si vhodný kurz, ve kterém si osvojíte potřebné znalosti a dovednosti a díky kterému budete mít větší jistotu, že u zkoušky uspějete: www.vzdelavaniaprace.cz. Vzdělávací kurzy také nabízejí autorizované osobyJe fyzická nebo právnická osoba, které autorizující orgán přiznal právo ověřit zkouškou, zda si žadatel o kvalifikační osvědčení profesní kvalifikace skutečně osvojil všechny požadované kompetence. Autorizované osoby jsou podle své odbornosti evidovány v informačním systému NSK..
Vyberte si autorizovanou osobu, u které zkoušku z profesní kvalifikace složíte. Projděte si webové stránky, kontaktujte ji a podrobněji se zajímejte – o vše, co vás zajímá. Také doporučujeme ověřit si cenu kurzu, protože ta se bude u jednotlivých autorizovaných osob lišit.
Víte, co všechno musí umět specialista marketingu a jak se jím stát?