Každá pracovní pozice je jiná a každá vyžaduje jiný soubor znalostí, zkušeností a dovedností. Jinými slovy pro každou práci potřebujeme mít jiné kompetence. Přesto se dají vytipovat takové, které jsou žádané napříč nejrůznějšími pozicemi. Které jsou aktuálně ty nejžádanější?
Kolik řečí umíš, tolik nabídek můžeš přijmout
Schopnost ovládat cizí jazyky se začíná brát jako zcela samozřejmá a velmi často se už počítá s tím, že především na pozicích vyžadující vyšší vzdělání, je znalost angličtiny automatická. Nicméně i na pozicích, kde se dříve znalost cizích jazyků příliš neočekávala, můžete zazářit. Větší i menší firmy i ambiciózní organizace neváhají vysílat do zahraničí „na zkušenou“ kuchaře, cukráře, ale i baristy. Díky praxi ve velkých provozech a získaných znalostech lokální kuchyně tak mohou být takovíto pracovníci velmi důležitým členem týmu a podílet se na tvorbě inovací. Stále také roste poptávka po jiných jazycích než jen angličtině. Francouzština, němčina, ale i arabština či jiné exotičtější jazyky mohou být vaší vstupenkou na vysněnou pozici.
Mohlo by vás zajímat: Co je osvědčení o získání profesní kvalifikace? A proč ho získat?
Jeden za všechny, všichni za tým
Týmová práce a ochota pracovat v týmu je další velmi žádanou dovedností na trhu práce. A to dokonce i na pozicích, kde se předpokládá vysoké individuální nasazení, jako jsou prodejci, obchodní zástupci nebo realitní makléři. Jen málokdy totiž zaměstnanec pracuje zcela sám a pro organizaci je efektivnější, když jsou všichni na jedné lodi. Díky tomu jsou potom organizace schopné nabízet kvalitnější zákaznický servis. Zaměstnanec se také cítí bezpečněji když ví, že se má na koho obrátit.
Komunikace není jen o mluvení, ale i o naslouchání
Pro velkou spoustu lidí znamená pojem komunikace anebo efektivní komunikace schopnost mluvit a verbálně se projevovat. Nicméně to je jen jednou z částí dobře zvládnuté schopnosti komunikace. Důležitou složku, na kterou se ale velmi často zapomíná, představuje schopnost naslouchání. Dobrý prodejce totiž vůbec nemusí mít bohatou slovní zásobu a ovládat nejrůznější prodejní obraty. Mnohem efektivnější pro něj může být schopnost naslouchat svým zákazníkům, dobře identifikovat jejich skutečné potřeby a nabídnout jim řešení jejich problémů. Proto je tato kompetence zaměstnavateli tolik žádaná a dostala se i do naší TOP3.
7 dovedností pro 21. století
V roce 2008 napsal Tony Wagner (známý americký kariérní poradce) knihu, ve které zmiňuje sedm kompetencí a dovedností nezbytných pro život ve 21. století. Jsou jimi kritické myšlení a schopnost řešit problémy; spolupráce v rámci sítě; svižnost a adaptabilita; iniciativa a podnikavost; efektivní komunikace; schopnost nalézat a analyzovat informace a zvídavost. Ovládáte je všechny?