Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Staňte se mistrem komunikace! 6 tipů, jak zvládnout každý rozhovor

  • Aktualizováno: 21. listopadu, 2021

Komunikace jako dorozumívací prostředek vznikla již velmi dávno. My se v dnešním článku zaměříme na to, co je v komunikaci typické pro člověka – tedy na řeč. Hned na začátek je důležité si říct, že komunikace vůbec není jen o tom, co my říkáme. Komunikace sestává z mnohem více částí, a jen pokud se do komunikace zapojí všechny, může rozhovor fungovat. Co všechno obsahuje komunikaci?

Vnímejte pohyby druhého člověka

Ačkoliv je lidská komunikace vedena slovy, je potřeba hned v začátku rozhovoru vysledovat nonverbální projevy, které vysílá druhý účastník. Uhýbá pohledem? Stojí se založenýma rukama? Pokukuje často po telefonu nebo hodinkách? Na všechny tyto činnosti můžete zareagovat a zahájit rozhovor. Když druhý člověk zjistí, že jej vnímáte a dokážete odhadnout jeho potřeby, rozhovor může být mnohem otevřenější a efektivnější.

TIP: Jak být lepší v tom, co dělám?

Naslouchejte

Je to paradoxní, ale naslouchání je nejvíce zanedbávána složka komunikace. Často se totiž zaměňuje s „obyčejným“ posloucháním, ovšem podstata naslouchání je mnohem hlubší. Člověk, který naslouchá, totiž během hovoru druhé osoby nepřemýšlí nad možným řešením, ani nehodnotí, co dotyčný právě řekl. Jen otevře svou mysl, vnímá slova a čeká, až druhý domluví. Dokáže se také ptát a doptávat na drobné detaily, nebo se otázkami utvrdit v tom, že všemu řečenému správně porozuměl.

Ptejte se

Pokládání správných otázek je především doménou koučů či terapeutů, ale pokud i vy ovládnete svůj ostych a nebudete se bát zeptat, máte skvěle nakročeno k tomu, stát se mistrem komunikace. Abyste ale mohli pokládat ty správné otázky, musíte naslouchat tomu, co dotyčný říká – viz předchozí bod.

Mohlo by vás zajímat: Osobní rozvoj a duševní hygiena jako cesta ke spokojenému životu

Stanovte si cíl komunikace

Pokud potkáte starého kamaráda nebo přítele z dětství, asi nebude nutné stanovovat si, jakých cílů během společné komunikace chcete dosáhnout. Jiné je to ale třeba v partnerském vztahu nebo během pracovní porady, kdy je potřeba, aby druhá strana pochopila, jaké úkoly nebo problémy je potřeba vyřešit. Někdy může být cílem vyřešit nepříjemnou situaci, jindy zadání pracovní náplně na další období. V momentě, kdy máte stanovený cíl, kterého chcete dosáhnout, se vám nestane, že se zapovídáte a dostanete se k řešení úplně jiných záležitostí.

Kontrolujte své nonverbální projevy

Stejně tak, jako je na začátku konverzace důležité vysledovat neverbální projevy druhé strany, je potřeba mít pod kontrolou i ty své. Ujistěte se, že vysíláte pozitivní signály, jako jsou otevřené dlaně, pohled do očí, uvolněná ramena či úsměv. Díky tomu se podvědomě nebude druhá strana cítit v nepohodlí a podmínky k dosažení cíle celé komunikace jsou lepší.

Za porozumění je vždy zodpovědný vysílající

Často v průběhu komunikace dochází k neporozumění či nedorozumění. Kdo za ně ale může? Vždy ten, kdo informaci poskytoval. Je jeho povinností ujistit se, že vše řečené bylo jasné, srozumitelné a že druhá strana přesně ví, co se po ní chce. Jak toho dosáhnout? Za prvé mluvte vždy věcně, pokud jde o důležitý rozhovor je vhodné napsat si osnovu a klidně si hlavní cíl rozdělit do několika menších a ty začlenit do komunikace průběžně. A jak si ověříte, že dotyčný všemu rozumí? Klaďte ty správné otázky a naslouchejte jednotlivým odpovědím.

Rozhovor: Vzdělávat se můžete i v dospělosti. Jak se stát floristou nebo truhlářem?

 

 

 

Obsah článku

Dostali jste úkol během výběrového řízení? V dnešní době nic neobvyklého

Jak se stát instruktorem/instruktorkou dětského plavání?

EET již není povinná – Národní soustava kvalifikací zrevidovala profesní kvalifikace

5 základních pravidel klientské komunikace aneb Stále platí, že zákazník má vždy pravdu?

Jak se stát nákupčím pro internet, multimédia a nová média a v čem je největší lákadlo této profese? 

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2023

Vítejte na novém portálu
Vzdělávání a práce. 

Web se aktuálně nachází v testovací fázi, omluvte prosím dočasnou neúplnost všech dat.

Na rozvoji intenzivně pracujeme.