Umět se za sebe postavit, nezpanikařit při pracovním průšvihu, umět ustát kritiku. Podobná předsevzetí si určitě už někdy dal každý z nás. Málokomu se to ale podařilo. Příčinou bývá velmi často společný jmenovatel – nízké sebevědomí. Jak na něm zapracovat a lépe jej využívat v zaměstnání a pracovním procesu? Na to se dnes podíváme v našem článku.
Sebepoznávání – sebeláska – sebevědomí
Než ale začneme pracovat na sebevědomí, je potřeba si říct, že zdravé sebevědomí je výsledkem procesu, který začíná tím, že poznáváme sami sebe. Musíme poznat své vlastní slabé i silné stránky a upřímně si říct, v čem jsme dobří, co nás baví, ale i v čem nevynikáme. Další krok je sebeláska. Vybudujte si „vztah“ sami k sobě a mějte se rádi i se všemi svými objevenými pozitivy i negativy. A teprve na konci, když se máme rádi a přijímáme se takoví, jací jsme, můžeme začít pracovat na svém sebevědomí. Sebevědomý člověk totiž ví, že není dokonalý, neumí vše, nezná vše. Ale to mu nebrání být na sebe pyšný, pochválit se, ale také uznat své chyby, aniž by se to odrazilo na vnímání sama sebe.
3 praktické tipy pro zvýšení sebevědomí
Jak již bylo zmíněno, pro získání sebevědomí je potřeba podniknout cestu sám k sobě. Jak na to?
- Vezměte si papír a tužku a sepište si všechny své dobré vlastnosti i to, s čím na sobě nejste spokojeni. Nehodnoťte jednotlivé body na seznamu, jen je přijměte jako fakt.
- Pokud máte pocit, že máte více negativ než pozitiv, pokuste se je převést do kladného pohledu. Máte třeba pocit, že jste důslední? U takové účetní nebo kontrolora to může být nedocenitelná vlastnost. Podívejte se na všechny své domnělé (subjektivní) zápory tak, abyste je proměnili v klady. Klidně si i připište povolání, ve kterých jsou vaše negativa oceňována kladně.
- Přijměte se takoví, jací jste. Uvědomte si, že jakákoliv pracovní kritika se vztahuje na vaše pracovní výkony, nikoliv na vás osobně. V případě, že někdo bude útočit v rámci zaměstnání na vaše osobní charakteristiky, jde o osobní nefér útoky a pohlídejte si, zda nejde třeba o mobbing či bossing.
Proč mít v zaměstnání vyšší sebevědomí?
Zdravě sebevědomý zaměstnanec je pro zaměstnavatele důležitým partnerem. V některých povoláních jako jsou obchodní zástupce, realitní makléř, finanční poradce nebo pedagogické profese je dostatečné sebevědomí nutností. I u jiných profesí je ale důležité umět adekvátně zareagovat v nepříjemných situacích. Psychické zdraví zaměstnance je nezbytné pro kvalitní výkon profese. Jaká jsou tedy pravidla, jak si sebevědomí v zaměstnání udržet?
- Nebrat si věci osobně
- Umět přijímat věcnou kritiku
- Nevzdávat se při neúspěchu
- Znát své silné stránky a pracovat s nimi
- Znát i své slabé stránky a přijímat se i s nimi
„Medvídka nebo srdíčko?“ Úkolů baristy je mnohem více, než jen malování do kávy