Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Zpětná vazba není kritika. Jak ji dávat zaměstnancům a jak ji jako zaměstnanec přijímat?

  • Aktualizováno: 1. března, 2021

Součástí dobré a kvalitní komunikace je i dávání/přijímání zpětné vazby. Mnoho lidí však s touto komunikační složkou neumí pracovat. Pojďme se na zpětnou vazbu proto podívat trochu blíže.

Jak se liší zpětná vazba od kritiky?

Na začátek je potřeba odlišit si pojmy kritika a zpětná vazba. Velmi často se totiž zaměňují. Úkolem kritiky je hodnotit, popsat odlišnosti a posoudit danou věc nebo činnost. Konstruktivní kritika by správně měla vést k objektivnímu posouzení daného problému.

Oproti tomu zpětná vazba poskytuje zpětnou informaci, aniž by hodnotila a kritizovala. Jde spíše o popis samotného průběhu řešení a informování, zda se dané řešení ubírá správným směrem. Zpětná vazba může být objektivní, ale častěji se poskytuje i jako subjektivní, kdy osoba poskytující zpětnou vazbu komunikuje svůj vlastní pohled na činnost někoho jiného a prezentuje tak především svůj názor.

Jak vypadá kvalitní zpětná vazba

konstruktivní kritikaOvládnout principy poskytování zpětné vazby jsou jednodušší, než se může na první pohled zdát. Stačí dodržet pravidlo 3P:
Popis – Základem zpětné vazby je popis dané situace. Ovšem nikoliv její hodnocení. Pokud budete někomu zpětnou vazbu poskytovat, pokuste se danou situaci popsat co nejobjektivněji a vyvarujte se výsměchu či ponižování, případně osobních útoků.

Pocity – Pokud sdělíte zpětnou vazbu formou pocitů, které ve vás činnost daného člověka vyvolala, vyhnete se útočení na něj a váš kolega nebude mít pocit, že musí zaujmout obranné stanovisko a hájit se. Nebojte se popsat, jak cítíte průběh aktivit vy a co vám přijde smysluplné a za co chcete dotyčného pochválit. Poté předestřete, kde vnímáte rezervy a navrhněte cestu, která by mohla vést k jejich řešení.

Povzbuzení – Účelem zpětné vazby není poukázat na chyby a „vykoupat v nich“ druhého člověka. Právě naopak. Po poskytnutí zpětné vazby by se člověk měl cítit motivovaný na sobě i svých aktivitách dále zapracovat a také by měl mít představu, zda jeho dosavadní činnost vedla správným směrem anebo je potřeba někde cestu změnit.

Úkol (nejen) pro vedoucího týmu

S úkolem sdělovat zpětnou vazbu se nejčastěji setkávají manažeři týmů na všech úrovních – nižším i středním managementu, ale i vedoucí jakýchkoliv týmů. Dobře zvládnutý systém komunikace včetně vhodného sdělování zpětné vazby je tak jedním ze základních atributů správně vyškoleného vedoucího týmu . Ten zná principy poskytování zpětné vazby, ale zároveň dokáže vytvořit prostředí vhodné pro toto poskytování. Dokáže motivovat členy svého týmu, aby se neostýchali si zpětnou vazbu poskytovat navzájem a aby se naučili rozlišovat mezi kritikou a dobře poskytnutou zpětnou vazbou.

Pouze přátelské týmové prostředí umožní zpětnou vazbu nejen vhodně poskytovat, ale také bezpečně přijímat. Úkolem vedoucího týmu je tak jít příkladem a umožnit svým kolegům, aby mu i oni mohli zpětnou vazbu poskytnout.

TIP: Sledujte trendy na pracovním trhu, ve vzdělávání a novinky z Národní soustavy kvalifikací na blog.vzdelavaniaprace.cz.

Proaktivní v zaměstnání. Co to znamená a vyplatí se vám být proaktivní?

Obsah článku

Jak se stát autorizovanou osobou v oblasti užitého umění? Zkoušet můžete budoucí 3D herní animátory nebo grafičky videoher

Dostali jste úkol během výběrového řízení? V dnešní době nic neobvyklého

Jak se stát instruktorem/instruktorkou dětského plavání?

EET již není povinná – Národní soustava kvalifikací zrevidovala profesní kvalifikace

5 základních pravidel klientské komunikace aneb Stále platí, že zákazník má vždy pravdu?

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2023

Vítejte na novém portálu
Vzdělávání a práce. 

Web se aktuálně nachází v testovací fázi, omluvte prosím dočasnou neúplnost všech dat.

Na rozvoji intenzivně pracujeme.