„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?
Odborné školy hrají klíčovou roli v přípravě mladých lidí na profesní život a musí neustále reagovat na měnící se potřeby trhu práce. K naplnění těchto očekávání mohou přispět opatření ke zvyšování kvality. Příklad dobré praxe nacházíme na Střední odborné škole a gymnáziu ŠKOLA EU PRAHA, která kromě gymnázia nabízí studium zakončené maturitní zkouškou v pěti oborech odborného vzdělávání: diplomatické služby, právo, personální management, bankovnictví a mediální komunikace. Škola si zakládá na průběžném vyhodnocování kvality a zavádění opatření pro její zvyšování.
Česká školní inspekce ve své inspekční zprávě z roku 2023 na škole oceňuje nástroje pro efektivní řízení a pravidelné evaluační aktivity, jejichž výsledky jsou sdíleny na úrovni školy a promítají se do konkrétních opatření (např. studentské hodnocení výuky, zaměstnanecké hodnocení, analýza školního klimatu a spokojenosti žáků a zákonných zástupců žáků, hodnocení a analýzy uplatnění absolventů SOŠ). Škola také získala certifikaci kvality ISO 9001 (Systém managementu kvality). Donedávna byla také držitelem mezinárodního certifikátu IES stupně A+ (International Education Society London), jehož certifikace je považována za mezinárodně akceptované uznání profesního titulu.
Kvalitu ve škole má na starost Džalal Nazarov, který zastává na školách dosud neobvyklou pozici. Jako manažer PR a kvality propojuje zajišťování kvality s veřejnou prezentací školy. „Mám komplexní a různorodou náplň práce, jejímž cílem je neustálé zvyšování kvality školy a její efektivní prezentace. Nerozlišuji, kolik hodin týdně dělám kterou činnost, protože ve výsledku jedno s druhým velmi úzce souvisí,“ charakterizuje svou práci Džalal Nazarov.
Manažer PR a kvality na ŠKOLA EU PRAHA koordinuje opatření, která mají za cíl zvyšovat kvalitu, a to v několika oblastech.
Džalal Nazarov považuje za jednu z nejdůležitějších aktivit pro hodnocení kvality pravidelné trasování absolventů. Škola každé dva roky provádí dotazníkové šetření, které mapuje spokojenost absolventů a absolventek s kvalitou výuky, přístupem vyučujících, prostředím školy a dalšími faktory.
V roce 2022 proběhl rozsáhlejší výzkum, do něhož se zapojilo 192 absolventů a absolventek, kteří školu ukončili mezi lety 2015 a 2022. Výzkum ukázal, že většina z nich nachází uplatnění v oboru nebo navazujícím studiu. Kromě toho „získané výsledky naznačují vysokou spokojenost absolventů s kvalitou výuky, vstřícností vyučujících a školním prostředím, přičemž zahraniční mobility byly hodnoceny jako významný přínos pro profesní i osobnostní rozvoj“, stojí v článku vzešlého z šetření.
Které aspekty studia byly pro absolventy zapojené do dotazníkového šetření klíčové? A co to znamená pro zajišťování kvality na školách?
Výsledky šetření využilo vedení střední odborné školy s gymnáziem pro další rozvoj školy a mohou také přispět k informovanosti potenciálních uchazečů a uchazeček.
Strategie, koncepce, mise a vize školy nejsou pouze formální deklarace, ale slouží jako základ pro řízení a rozvoj školy. „Z trasování absolventů vždy vyjdou doporučení, která se snažíme implementovat do chodu školy, například větší důraz na vzdělávání pedagogů,“ doplňuje manažer pro PR a kvalitu.
Smysluplná praxe si žádá síťování i systém hodnocení
Do náplně práce manažera pro kvalitu spadá i kontrola odborných praxí žáků a žákyň. „Časově jsem velmi vytížen od února do dubna, kdy žáci odevzdávají smlouvy na odborné praxe. Společně s kolegyní se každoročně snažíme prohlubovat vztahy se zaměstnavateli, jezdíme na kontrolu praxí, hledáme nové partnery a uzavíráme různá memoranda. Každý rok odbavím přes 400 žáků na praxích,“ popisuje Džalal Nazarov.
Pro hodnocení odborných praxí škola využívá dotazníky určené žákům a žákyním druhých a třetích ročníků a jejich zaměstnavatelům. Škola se inspirovala nástrojem ECVET, který do roku 2020 sloužil k hodnocení zahraničních stáží, a přenesla ho do domácího prostředí. V dotaznících zaměstnavatel posuzuje úroveň naplnění kritérií, která vedou k očekávaným výsledkům učení. Žáci a žákyně na druhé straně hodnotí, jak byli s odbornou praxí spokojeni, do jaké míry uplatnili znalosti získané ve škole a ze kterých předmětů znalosti čerpali. Během své praxe vytvářejí portfolio, kam si dotazníky zakládají.
Úkolem manažera pro PR a kvalitu je zlepšovat školní prostředí, ale také efektivně komunikovat jeho hodnotu navenek. Velké pracovní vytížení přichází v období veletrhů, jako je Schola Pragensis, a dnů otevřených dveří, které lákají vysoký počet uchazečů. Právě při propagaci školy na těchto akcích se Džalal Nazarov dostává ke spolupráci s žáky a žákyněmi: „Jedinečná je jejich hrdost, jejich ochota pracovat pro školu v prezentačních týmech, zapojovat se do různých projektů a aktivit. Na Schole Pragensis mi kolegyně z jiné školy říkala, že někteří jejich žáci jsou u stánku za trest. U nás žáci prezentují za odměnu.“
Organizace teambuildingů a školení je dalším způsobem, jak zlepšovat kvalitu na škole. „Tyto aktivity posilují spolupráci a komunikaci v pracovním kolektivu, zlepšují pracovní atmosféru a podporují inovace,“ doplňuje Džalal Nazarov.
Zlepšování kvality na Střední odborné škole a gymnáziu ŠKOLA EU PRAHA je komplexní proces, v němž hraje zásadní roli manažer PR a kvality: koordinuje procesy spojené s kvalitou a zajišťuje jejich provázanost. Kvalita v podání manažera pro kvalitu Džalala Nazarova spočívá na čtyřech pilířích, které je možné přenést i do jiných škol:
Džalal Nazarov je absolventem Střední odborné školy a gymnázia ŠKOLA EU PRAHA (obor právní administrativa) a působí zde jako manažer PR a kvality. V roce 2024 úspěšně dokončil magisterské studium v oboru andragogika a management vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Ve své diplomové práci se věnoval trasování absolventů středních odborných škol. V současnosti se připravuje na státní rigorózní zkoušku s rigorózní prací, která se rovněž zabývá trasováním absolventů.