„Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem“ je koncept, který si klade za cíl najít zlatý průměr mezi prací (kariérou, podnikáním, ambicemi) a soukromým životem (zdraví, zábavou, rodinou, spiritualitou atd.). Myšlenka „rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem“ byla vytvořena jako reakce na vznikající sociální problémy, jako je workoholismus nebo syndrom vyhoření. Jak dosáhnout rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem?
Rozhodněte se, co je pro vás nejdůležitější
Vyvážení pracovního a osobního života začíná určováním vašich priorit. Co pro vás znamená „úspěch“ a co je v tuto chvíli nejdůležitější? Je vaše rodina vaší nejvyšší prioritou? Nebo se zaměřujete pouze na svou kariéru? Buďte k sobě upřímní a pečlivě zvažte, které aspekty vašeho života jsou pro vás nejdůležitější. Vaše odpovědi a priority mohou záviset na tom, v jaké fázi vašeho života se nacházíte.
Zajímavost: Portál www.vzdelavaniaprace.cz vám umožňuje vyhledat si vzdělávací kurz, zkoušku u autorizované osobyJe fyzická nebo právnická osoba, které autorizující orgán přiznal právo ověřit zkouškou, zda si žadatel o kvalifikační osvědčení profesní kvalifikace skutečně osvojil všechny požadované kompetence. Autorizované osoby jsou podle své odbornosti evidovány v informačním systému NSK. i volná pracovní místa.
Buďte produktivnější
Pokud chcete pracovat méně a mít více volného času, musíte přehodnotit své pracovní návyky. Měli byste pracovat efektivněji. A to znamená pracovat chytřeji, ne déle nebo tvrději.
Čím efektivněji pracujete, tím více času máte na jiné činnosti. Existuje mnoho věcí, které můžete udělat pro zvýšení své produktivity. Chcete-li být produktivnější:
- Je vhodné si vytvořit denní seznam úkolů a seřadit je podle jejich důležitosti.
- Nejdůležitější věci udělejte jako první. Nejlepší je dělat je na začátku pracovního dne, kdy máte obvykle více fyzické a duševní síly.
- Sledujte svůj čas, abyste věděli, jak jej trávíte (např. omezte trávení času na sociálních sítích).
- Zorganizujte svoji kancelář a pracoviště tak, abyste neztráceli vzácné minuty hledáním věcí, které potřebujete.
Mohlo by vás zajímat: Time management aneb jak být pánem svého času
Rezervujte si čas pro rodinu, přátele a blízké
Je důležité najít si čas pro své blízké. Užijte si společný rodinný oběd/večeři, setkání s přáteli, rozhovor nebo hraní s dětmi atd. Důležité je trávit čas s lidmi, které máte rádi. S lidmi, kteří vám dávají sílu. Pokud máte pocit, že jste vždy příliš zaneprázdněni, naplánujte si tento čas předem. Uložte si událost do svého kalendáře. Tímto způsobem budete pravděpodobně trávit čas se svými blízkými, místo toho, abyste během této doby dělali práci.
Odborníci říkají, že lidé, kteří mají dojem, že ztratili kontrolu nad svým životem, se mohou cítit velmi stresovaní. Převezměte kontrolu nad svou vlastní kariérou – sledujte své předchozí volby, motivace nebo preference. Například mnoho lidí rádo tráví spoustu času v práci, protože mají rádi to, co dělají. Proto v jejich případě práce přesčas není tak náročná. Každý by měl najít práci, která mu nejlépe vyhovuje.
I vy se můžete věnovat tomu, co vás baví. Ať už chcete začít podnikat nebo jen změnit své povolání, získat potřebnou kvalifikaci můžete na www.narodnikvalifikace.cz.
Nebo si přečtěte: Jak začít podnikat? Je to jednodušší, než čekáte!