Pokud pracujete sami na sebe, asi skupinovou soudržnost v praxi příliš nevyužijete. Nicméně pro zaměstnance nebo i pracovníky a podnikatele ve větších organizacích je setkávání se s kolegy a vzájemná spolupráce denním chlebem. Jak a proč bychom se vlastně s kolegy v práci měli družit? Je to vůbec k něčemu dobré? Nestačí si prostě „oddělat svoje“ a jít domů?
Skupinová soudržnost jako popsaný fenomén
Lidé se druží od nepaměti. Samotný jedinec by v době kamenné moc dlouho nepřežil. Zakládání početných tlup a skupin, byť ještě především rodinných, mělo velký vliv na přežití člověka. Později se skupiny začaly hierarchizovat, proměňovat, až jsme se dostali do dnešní moderní doby, kdy je na jednu stranu velmi žádané pracovat nezávisle na všech ostatních, zároveň je to často nemožné. Ve většině povolání se musíme spoléhat na někoho vedle nás a existuje jen velmi málo profesí, které by byly striktně nezávislé (na dodavatelích, kontrole apod.). Je proto dobré na to myslet a budovat vztahy s kolegy okolo sebe.
Jak soudržnost vznikne?
Důvody, proč lidé chtějí být ve skupině, týmu anebo pracovat společně mohou být dvojího typu – externí nebo interní. Při externí variantě nemáte moc na výběr, protože vás k sobě nějak přidělili (např. na zpracování konkrétního úkolu). Je tak společným cílem všech, aby zadání bylo vypracováno co nejlépe. Ovšem teprve s interní motivací se skupina udrží i nadále (byť třeba neformálně). Interní neboli vnitřní motivace vychází přímo ze skupiny. Členové jsou ochotni v rámci soudržnosti i něco navzájem obětovat (čas, znalosti), aby skupina mohla efektivně fungovat.
Jak si kvalitní vztahy udržet?
Kvalitní vztahy, pohoda v týmu, možnost spolehnout se na své kolegy – to vše v nás vyvolává pocit důvěry a bezpečí. Všichni podvědomě po těchto atributech toužíme a pokud je máme, můžeme se více uvolnit, jsme více v klidu, snižuje se hladina stresu. To vše má pozitivní vliv na naše duševní zdraví. Opak nastává, pokud se každé ráno musíme vydat do zaměstnání, kde na nás čeká skupina „nepřátel“, kde nám chybí neformální soudržnost, kde se necítíme podporováni. V takových chvílích hladina stresu vzrůstá a s ním i větší šance, že uděláme chybu. Jak si tedy udržet s kolegy kvalitní vztahy?
- Naslouchejte – je jedno, zda řešíte něco formálního nebo neformálního. Ostatní se s vámi budou cítit lépe, když uvidí, že jim nasloucháte a snažíte se jim v rámci možností vyjít vstříc.
- Určete si pravidla – někomu vyhovuje bavit se i o velmi osobních věcech, pro někoho je i dotaz na rodinný stav velmi osobní. Pokud se vás někdo zeptá na pro vás intimní otázku, nebojte se odpověď odmítnout. Zároveň ale můžete vysvětlit, že neodmítáte dotyčného, jen tento konkrétní dotaz.
- Usmívejte se – nebojte se ani ve formálním prostředí využít pozitivních nonverbálních znaků, jakými jsou třeba úsměv, či gentlemanské otevření dveří dámě.
Neformální aktivity hitem velkých skupin
Po příchodu zahraničních firem do českého korporátního prostředí se začaly objevovat i u nás tzv. teambuildingy. Pro někoho noční můra, pro jiné zdroj zábavy a poznávání kolegů i mimo kancelář. U teambuildingu je velmi důležité, jak je pojatý. Pokud je organizován tak, že vychází z potřeb budoucích účastníků, může jít o velmi účinnou stmelovací techniku. Problém ale může nastat, pokud jde o „příkaz shora“, kdy je účast na akci povinná a vyvolá ve výsledku spíše odpor.
Jak jste na tom s teambuildingy vy? Baví vás nebo je vnímáte spíše „za trest“?
Hledáte nové zaměstnání a máte vůdčí schopnosti? Staňte se manažerem prodeje