Pro někoho zbytečnost, pro jiného základní kritérium výběru nové pozice. V práci trávíme velkou část našeho produktivního života, je tedy vhodné, aby zde vládla příjemná atmosféra, která nás nebude stresovat nebo nepříznivě působit na naše duševní, potažmo i fyzické zdraví. Pozitivní atmosféra, která na pracovišti panuje, má vliv na produktivitu práce, na soudržnost týmu i na celkový výkon zaměstnanců.
Jak poznáte, že to ve vašem týmu „drhne“?
Ne každý je obdařen vysokou senzitivitou vůči ovzduší na pracovišti. Přesto existuje několik typických projevů, které ukazují na to, že atmosféra mezi kolegy není ideální. Mezi ty nejčastější patří ticho a napětí mezi kolegy. Lidé spolu nekomunikují, a pokud už řeší nějaký pracovní problém, odpovědi bývají stručné, úsečné, krátké. Vládne zde letargie, lidé pracují pouze na zadaných úkolech bez chuti inovovat, projevovat vlastní nápady, chybí zde touha pracovat společně pro tým. Podobné ovzduší nenapomáhá ani kreativitě, což vede i k nízké produktivitě. Může se také objevovat vyšší míra absence, než dříve nebo než je průměr na jiných odděleních.
6 tipů pro tvorbu pozitivní atmosféry na pracovišti
Máte pocit, že to u vás na pracovišti není zrovna ideální a vnímáte, že je co zlepšovat? Následujících několik tipů vám pomůže změnit atmosféru – ale nebude to ze dne na den. Když však vytrváte, výsledky se nepochybně dostaví.
- Aby bylo možné něco řešit a začít pracovat na zlepšení atmosféry, je potřeba nejdříve o problému vědět. Nezavírejte tedy jako vedoucí pracovník oči před atmosférou v týmu či kanceláři a včas podnikejte kroky k žádoucím změnám a řešení problému.
- Ptáte se svých kolegů na jejich osobní pocity a názor na atmosféru v podniku? Pokud ne, začněte. A jestli máte pocit, že je osobní dotazování nevhodné, využijte anonymních zpětných vazeb a dotazníků.
Přečtete si také: Sebereflexe – jak vám pomůže v kariéře?
- Do řešení problému zahrňte kolegy, nadřízené i podřízené. Je potřeba, aby s výsledným návrhem souhlasili lidé na pracovních pozicích na všech úrovních, jinak může nastat pocit, že bylo řešení přiděleno povinně. A to pozitivní atmosféru zrovna nepodpoří.
- Vyčleňte manažerům či vedoucím úseků čas na vzdělávání se v problematice psychologie práce a firemní kultury. Pro podřízené a kolegy připravte teambuildingové aktivity, které tým stmelí.
- Obvykle je to právě vedení, které je zodpovědné za emocionální klima ve firmě. Přesvědčte je, že právě oni musí jít příkladem.
- Podpořte vzájemnou neformální komunikaci mezi zaměstnanci. Uspořádejte alespoň dvakrát do roka nějakou firemní společenskou akci – vánoční večírek, sportovní dopoledne, společný výlet, klidně i s rodinami. Je to nejlepší cesta ke sblížení zaměstnanců a zlepšení jejich vzájemných vztahů.
A jak to máte na pracovišti vy? Vládne u vás kolegialita a dobrá atmosféra, nebo je co zlepšovat?