Přijetí vedoucí funkce vyžaduje odvahu. Ať už váš tým čítá tři nebo patnáct lidí, očekává se od vás, že svoje podřízené dokážete pozitivním způsobem motivovat k lepším výkonům a sám/a se zapojíte do dosahování co nejlepších výsledků. Chcete si získat podporu, sympatie i respekt svého týmu? Nebuďte šéfem, staňte se lídrem. Poradíme vám, jak na to.
Časy se mění
Přibližně polovina lidí, kteří dobrovolně opouštějí svoje pracovní místo, uvádí v průzkumech jako hlavní důvod výpovědi nespokojenost se svým přímým nadřízeným. Toto poměrně vysoké procento napovídá, že ne každý je předurčen stát se dobrým vedoucím týmu.
Mohlo by vás zajímat: Jak vám koučování může pomoci ve vaší kariéře a proč mu dát šanci?
I když dobu, ve které byli nejúspěšnější šéfové ostří jako břitvy a jejich zaměstnanci chodili do práce se staženým žaludkem, vystřídalo pozitivnější pojetí založené na lidském přístupu, ani dnes není dobrý lídr samozřejmostí. Jaké předpoklady jsou pro úspěch v této oblasti třeba a jak se stát úspěšným vedoucím týmu? Zaměřte se na leadership, tedy takzvané vůdcovství, které předpokládá motivaci týmu vlastním příkladem a vedení motivačním a přátelským způsobem.
Co dělá ze šéfa lídra
Jako vedoucí týmu nebo manager zodpovídáte za dobré výsledky. Těch ale nedosáhnete, pokud budou vaši podřízení nespokojení. Házet všechny neúspěchy na jejich hlavu není řešením. Jako správný lídr musíte začít nejdříve u sebe. Ti nejlepší vůdci se totiž dokáží poučit ze svých chyb a neustále na sobě pracují. Jen takového vůdce jeho podřízení přirozeně následují.
Váš tým od vás očekává dvě věci: vedení a podporu. Stavět se do pozice kamaráda není nutné (ani žádoucí), pozitivní a přátelský přístup je však pro fungující kolektiv nutností. Motivujte, odměňujte, naslouchejte, inspirujte, a hlavně jděte příkladem. Pokud budete udělovat rozkazy, aniž byste sami v případě potřeby dokázali přiložit ruku k dílu, velmi brzy přijdete o respekt svých podřízených. A získat ho zpátky nebude jednoduché.
Sliby se mají plnit
Dalšími předpoklady dobrého lídra je důvěryhodnost, loajálnost a schopnost ustát konstruktivní kritiku. Pokud týmu něco slíbíte, splňte to. Nedonášejte vedení a v žádném případě se nemstěte za stížnosti nebo vyjádření nesouhlasu. Jako vedoucí musíte umět ovládat své emoce a chovat se racionálně a nestranně.
Pokud budete bez ohledu na svoji funkci fungovat jako týmový hráč, vaši podřízení to ocení kvalitnější prací a příjemnější náladou v kanceláři. Ukažte, že i v nejistých dobách stojíte na jejich straně a bojujete za ně.
V práci během svého života každý člověk stráví průměrně 35 let. Byla by škoda prožít tuto dobu pouhou honbou za co nejvyšším ziskem firmy. Lidské vztahy jsou neméně důležité, a navíc do značné míry podmiňují úspěch společnosti jako celku.
Work-life balance: jak dosáhnout rovnováhy v pracovním a soukromém životě