Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Kariéra obchodního zástupce/zástupkyně: osvědčení o profesní kvalifikaci jako cesta k úspěchu

  • Aktualizováno: 11. července, 2023

Profese obchodního zástupce/zástupkyně je atraktivní a nabízí široké možnosti růstu. Tato role vyžaduje kombinaci komunikačních dovedností, obchodního ducha a schopnosti budovat vztahy se zákazníky. Pokud se chcete stát obchodním zástupcem/zástupkyní, je důležité se seznámit s kvalifikačním standardem a přípravou na zkoušku v rámci Národní soustavy kvalifikací, která vám může umožnit vstoupit do této perspektivní profese.

Orientace v marketingu a jeho trendech

Součástí kvalifikační zkoušky pro tuto profesi, která prošla v roce 2023 aktualizací, je orientace uchazeče v oblasti marketingu. Písemnou zkouškou se ověřuje, zda uchazeč dokáže definovat marketing i následný cílový trh, vysvětlit podnikatelské koncepce, popsat podstatu trhu a tržního hospodářství a rozčlenit trh podle hledisek segmentu.

Rolí obchodníka je především obchod

Ačkoli zkouška obsahuje více bodů, a to jak písemného, tak ústního ověření, hlavní důraz je kladen na ověření schopností uchazeče v oblasti realizace obchodní činnosti. Uchazeč musí znát teorii, do které patří definice podstaty obchodní činnosti, znalost kontrolních orgánů v oblasti obchodu a jejich kompetencí, charakterizace jednotlivých funkcí obchodu i principy fungování dodavatelsko-odběratelských vztahů. Z praktických znalostí se poté ověřuje, jak umí uchazeč o získání kvalifikace popsat a předvést zásady skladování zboží podle sortimentních skupin, principy fungování systému EAN a také popsat a předvést metody zvyšování obratu při vlastní obchodní činnosti.

Analýza prodeje, trhů a monitoring trhu

Kvalitní obchodník má přehled o tom, jaké zákazníky má, jakým způsobem je může získat a také je schopný si je analyzovat. I díky tomu může efektivně pracovat s informacemi o výkyvech prodejů, jeho příčinách i řešení. Může se zdát, že úkolem obchodníka je jen neustálé vyhledávání nových zákazníků, nicméně stejně důležitá je i péče o zákazníky stávající. Během zkoušky se tak sleduje, jakým způsobem uchazeč dokáže komunikovat s klienty, zda dodržuje pravidla úspěšného prodeje i zda dokáže navnímat zákazníkovy potřeby s ohledem na typ, věk a pohlaví zákazníka.

Znalost trhu i organizační schopnosti

Dobrý obchodní zástupce/zástupkyně se vyznačuje hlubokou znalostí trhu a produktu, který zastupuje. Je důležité mít informace o konkurenci, trendech a potřebách zákazníků, aby mohl nabídnout nejlepší řešení a vytvořit konkurenční výhodu.

Z osobnostních vlastností by obchodní zástupci/zástupkyně měli mít silné komunikační a vyjednávací schopnosti. Musí být schopni efektivně prezentovat produkty nebo služby, navazovat a udržovat vztahy se zákazníky a přesvědčivě argumentovat prospěšností nabídky.

Pro efektivní plánování a správu času jsou nezbytné organizační schopnosti. Obchodní zástupci/zástupkyně musí být schopni koordinovat a řídit své aktivity, stanovovat si cíle a sledovat svůj pokrok. Ačkoliv tyto kompetence nepatří mezi primární s ohledem na kvalifikační zkoušku, jde o nezbytné dovednosti do následného praktického uplatnění.

Pustíte se do změny profese?

Stát se obchodním zástupcem/zástupkyní vyžaduje kombinaci zvládnutých praktických i teoretických znalostí ověřených kvalifikační zkouškou. Jak proběhne příprava na kvalifikační zkoušku záleží na vás. Může zahrnovat studium, školení, praxi a sebevzdělávání. Nezapomeňte (ať už jako stávající či budoucí obchodníci) také rozvíjet své komunikační schopnosti, organizační dovednosti a znalost trhu. S pečlivou přípravou a odhodláním můžete dosáhnout úspěchu v této perspektivní kariéře obchodního zástupce/zástupkyně. Všechny potřebné informace naleznete na webu Národní soustavy kvalifikací.

Jste cílevědomí? A je vám cílevědomost spíše na škodu nebo ku prospěchu?

Obsah článku

#Rodičovská: 9. Jak si budovat profesní kontakty během rodičovské

Získejte náskok! STAS předpovídá trendy v dovednostech na trhu práce

Jak získat kvalifikaci art grafika a otevřít si dveře do světa designu

Jak získat profesní kvalifikaci či certifikát s finanční podporou Úřadu práce?

6 tipů, jak připravit vzdělávací kurz zakončený zkouškou z profesní kvalifikace

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Převodník PK pro splnění MZK
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2025
Souhlas se zpracováním cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}