Pozice nákupčího je známá všem z oblasti obchodu i služeb. Nákupčí se stará o zajištění oblasti dodávek materiálu, surovin, strojů či zboží. Během své práce připravuje nejrůznější poptávková řízení, vybírá dodavatele a dohlíží na průběh a výsledek celého nákupního procesu. K čemu je tedy dobrý nákupčí pro internet, když tam žádné zboží nenakupuje? O tom si povíme v dnešním článku – a také o tom, že tato pozice se stává čím dál poptávanější.
Kdo je nákupčí pro internet, multimédia a nová média a jak se jím stát?
Jaké základní náplně práce vykonává nákupčí, již víme. Co je ale úkolem nákupčího pro tak specifickou oblast, jako je internet, digitální média a multimédia? Ačkoliv obsah nákupu je odlišný, podstata je totožná. Úkolem nákupčího je primárně nakupovat reklamu ve výše uvedených médiích, což vyžaduje komplexní přehled o možnostech na těchto platformách.
Mohlo by vás zajímat: Sebereflexe – jak vám pomůže v kariéře?
Stát se takto specializovaným profesionálem není díky Národní soustavě kvalifikací nic těžkého. Od roku 2020 je možné se na tuto pozici kvalifikovat a získat tak osvědčení opravňující k výkonu tohoto povolání. Všechny detailní specifikace, včetně autorizovaných osob, u kterých je možno složit závěrečnou zkoušku, najdete ZDE.
Výběr vhodných míst a času pro umístění reklamního sdělení
Základním krokem při domlouvání zakázky s klientem, resp. při počátku řešení daného zadání je zmapování aktuální situace. Nákupčí musí mít přehled o tom, kdo je zákazníkem daného klienta a kam bude tudíž nejvhodnější reklamu umístit. Musí také dobře zvolit čas, během kterého se reklama bude v digitálních médiích zobrazovat. Toto je zásadní rozdíl oproti reklamním sdělením statickým, které můžeme nalézt např. na billboardech nebo v časopisech a tištěných médiích.
Zpracování plánu nákupu internetových médií podle zadání klienta
Následným krokem po základní analýze je samotný nákup vhodných platforem. Nákupčí musí zpracovat detailní a komplexní plán pro dané zadání a zdůvodnit výběr médií i časů umístěných jednotlivých reklam i celé kampaně.
Zpracování rozpočtů nákupů internetových médií
Po vytvoření základního plánu nastává zásadní část práce – doladit rozpočet a vyjednat nákupy zvolených médií a vyjednat ceny. Během kvalifikační zkoušky se podrobně testují tyto obchodnické schopnosti pomocí praktického předvedení. Nákupčí musí být schopen pohotově a asertivně jednat o ceně, musí umět pracovat s argumenty, vyjednávat ceny i slevy.
Orientace v odborném prostředí a získávání aktuálních dat
Nová a digitální média i internet jako takový prochází velmi rychlým progresem a zákonitosti, které platily ještě před pár měsíci už nyní platit nemusí. Nákupčí tak musí být neustále v kontaktu s novými trendy, sledovat nové formy reklamy a jejich možností na těchto platformách, musí držet krok s dobou a sledovat nejnovější trendy nejen u nás, ale i v zahraničí. Je proto více než nutné umět se orientovat v odborných pojmech a názvosloví. I tyto schopnosti jsou testovány a ověřovány během zkoušky z profesní kvalifikace.
Pozor: každý den píšete svůj životopis – na sociálních sítích