Co dělat, když dostanete během výběrového řízení úkol k vypracování? A může si vůbec něco takového firma dovolit? Jak se změnila náborová pravidla v posledních pár letech? Na problematiku zadávání úkolů k vypracování v průběhu pohovoru či jednotlivých pohovorových kol se blíže podíváme v dnešním článku.
Proč firma požaduje vypracování náborového úkolu?
Mít v životopise napsané množství schopností, dovedností, prestižní absolvované školy či stáže může být na první pohled působivé. Na ten druhý ale dávají firmy důraz na prokázání uvedených kompetencí. Nejjednodušší cestou, jak si ověřit, že uchazeč opravdu ovládá všechno, co v CV napsal, je si jej prakticky vyzkoušet. Někdy stačí jen teoretické dotazování, jindy je potřeba vidět reálný výstup. Typicky bývá tato podmínka u kreativních či IT profesí, kde nejde jen o vlastní znalosti, ale o jejich vzájemné propojení a realizaci konkrétních výstupů.
Jak může úkol vypadat?
Zadání úkolu se samozřejmě liší pozice od pozice, oddělení od oddělení, firma od firmy. Nedá se říct, že by firmy měly nějakou zákonem danou šablonu, podle které by se řídily. Co ale bývá shodné je to, že konkrétní jeden úkol obvykle dostávají všichni uchazeči stejný – to proto, aby bylo možné porovnat výstupy mezi sebou. Často také nebývá zadání úkolu hned prvním bodem pohovoru. Častější pořadí je takové, že HR pracovník si dle zaslaných CV vytipuje vhodné uchazeče, po ústním pohovoru vybere vyhovující uchazeče a ti teprve plní zadání. Jde tedy o jakési finální nebo pokročilé rozřazení všech vyhovujících uchazečů. Nicméně jde jen o modelový příklad. V praxi tak klidně můžete narazit na pozici, ve které jde opravdu jen a jen o praktické znalosti a splnění úkolu tak může být jediným kritériem výběru.
Jak při zadání úkolu postupovat?
Nepospíchejte a v klidu přemýšlejte
Vždy si nejdříve pořádně přečtěte celé zadání úkolu. Někdy se stává, že je až ke konci úkolu schovaná nápověda či nějaká „zkratka“ v jeho řešení.
Mohlo by vás zajímat: Víte, co všechno musí umět specialista marketingu a jak se jím stát?
Zároveň si po přečtení ujasníte, co přesně se po vás chce a máte možnost se případně doptat. S tímto rozhodně neváhejte. Taková iniciativa kandidáta v očích budoucího zaměstnavatele rozhodně nijak nepoškozuje a doptávání uchazečů je běžnou praxí. Budoucí potenciální zaměstnavatel tak zároveň uvidí, že problémy řešíte okamžitě a sebevědomě.
Nenechávejte vypracování na poslední chvíli
Některé menší úkoly budete vypracovávat ještě během pohovoru, jiné (např. v pozdějších kolech pohovoru) můžete dostat jako domácí zadání, jehož výsledek budete prezentovat na dalším kole. Podle náročnosti si úkol hned na začátku časově rozvrhněte a ujasněte si, jak budete postupovat při jeho řešení. Je dobré si například určit, jak moc do hloubky ho budete řešit, kolik vám to odhadem zabere času a co všechno k tomu budete potřebovat. Jednotlivé fáze plnění úkolu si rozvrhněte tak, abyste vše pohodlně stihli a měli i časovou rezervu pro nenadálé události či technické potíže. Výsledné řešení si několikrát projděte, ať máte čas vychytat všechny případné chyby.
Vyžadujte zpětnou vazbu
Po odevzdání či následné prezentaci odevzdaného úkolu si firma většinou vezme nějaký čas na rozmyšlenou, aby mohla porovnat výkony jednotlivých kandidátů. Ve chvíli, kdy je vám sdělen výsledek, je ideální požádat o zpětnou vazbu na svůj výkon – a to ať už postupujete, či nikoliv. V případě, že jste neuspěli, je dobré vědět proč. Jen díky tomu se můžete příště lépe připravit. Pokud postupujete dále anebo jste rovnou přijati a přesto vás zajímá zpětná vazba, dáváte tím zaměstnavateli najevo, že jste stále ochotni na sobě pracovat.
Nechcete? Odmítněte!
Myslete na to, že stejně jako máte právo odmítnout některé dotazy v rámci pohovoru, máte právo odmítnout vypracování zadaného úkolu. Nejčastějšími obavami je to, zda firma výstupy mnoha (třeba i desítek) uchazečů nechce využít pro svůj další prospěch. Typicky se tohle může stát např. u zadání obsahující copywritingové úkoly, grafiku apod. Množství účastníků tak vytvoří mnoho vzorových příspěvků na sociální sítě – které takto firma získá zdarma. Zde je nutné říct, že solidní firma by podobné obavy měla vyvrátit hned při zadání úkolu a vydefinovat, jak bude s vypracovaným úkolem poté naloženo. Pokud ale vznesete dotaz a firma není schopna vám poskytnout kvalitní odpověď nebo mlží, máte právo zadání nevypracovat. Zda vás pak ale firma „pustí“ do dalších kol, je jen na jejím rozhodnutí. Vy si ale odpovězte, zda byste v takovéto firmě vůbec pracovat chtěli.
Proměňte koníček v povolání a staňte se profesionálním fotografem