Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Táhnete s kolegy za jeden provaz? Možná po dnešku začnete!

  • Aktualizováno: 17. dubna, 2023

Pokud pracujete sami na sebe, asi skupinovou soudržnost v praxi příliš nevyužijete. Nicméně pro zaměstnance nebo i pracovníky a podnikatele ve větších organizacích je setkávání se s kolegy a vzájemná spolupráce denním chlebem. Jak a proč bychom se vlastně s kolegy v práci měli družit? Je to vůbec k něčemu dobré? Nestačí si prostě „oddělat svoje“ a jít domů?

Skupinová soudržnost jako popsaný fenomén

Lidé se druží od nepaměti. Samotný jedinec by v době kamenné moc dlouho nepřežil. Zakládání početných tlup a skupin, byť ještě především rodinných, mělo velký vliv na přežití člověka. Později se skupiny začaly hierarchizovat, proměňovat, až jsme se dostali do dnešní moderní doby, kdy je na jednu stranu velmi žádané pracovat nezávisle na všech ostatních, zároveň je to často nemožné. Ve většině povolání se musíme spoléhat na někoho vedle nás a existuje jen velmi málo profesí, které by byly striktně nezávislé (na dodavatelích, kontrole apod.). Je proto dobré na to myslet a budovat vztahy s kolegy okolo sebe.

Jak soudržnost vznikne?

Důvody, proč lidé chtějí být ve skupině, týmu anebo pracovat společně mohou být dvojího typu – externí nebo interní. Při externí variantě nemáte moc na výběr, protože vás k sobě nějak přidělili (např. na zpracování konkrétního úkolu). Je tak společným cílem všech, aby zadání bylo vypracováno co nejlépe. Ovšem teprve s interní motivací se skupina udrží i nadále (byť třeba neformálně). Interní neboli vnitřní motivace vychází přímo ze skupiny. Členové jsou ochotni v rámci soudržnosti i něco navzájem obětovat (čas, znalosti), aby skupina mohla efektivně fungovat.

Jak si kvalitní vztahy udržet?

Kvalitní vztahy, pohoda v týmu, možnost spolehnout se na své kolegy – to vše v nás vyvolává pocit důvěry a bezpečí. Všichni podvědomě po těchto atributech toužíme a pokud je máme, můžeme se více uvolnit, jsme více v klidu, snižuje se hladina stresu. To vše má pozitivní vliv na naše duševní zdraví. Opak nastává, pokud se každé ráno musíme vydat do zaměstnání, kde na nás čeká skupina „nepřátel“, kde nám chybí neformální soudržnost, kde se necítíme podporováni. V takových chvílích hladina stresu vzrůstá a s ním i větší šance, že uděláme chybu. Jak si tedy udržet s kolegy kvalitní vztahy?

  • Naslouchejte – je jedno, zda řešíte něco formálního nebo neformálního. Ostatní se s vámi budou cítit lépe, když uvidí, že jim nasloucháte a snažíte se jim v rámci možností vyjít vstříc.
  • Určete si pravidla – někomu vyhovuje bavit se i o velmi osobních věcech, pro někoho je i dotaz na rodinný stav velmi osobní. Pokud se vás někdo zeptá na pro vás intimní otázku, nebojte se odpověď odmítnout. Zároveň ale můžete vysvětlit, že neodmítáte dotyčného, jen tento konkrétní dotaz.
  • Usmívejte se – nebojte se ani ve formálním prostředí využít pozitivních nonverbálních znaků, jakými jsou třeba úsměv, či gentlemanské otevření dveří dámě.

Neformální aktivity hitem velkých skupin

Po příchodu zahraničních firem do českého korporátního prostředí se začaly objevovat i u nás tzv. teambuildingy. Pro někoho noční můra, pro jiné zdroj zábavy a poznávání kolegů i mimo kancelář. U teambuildingu je velmi důležité, jak je pojatý. Pokud je organizován tak, že vychází z potřeb budoucích účastníků, může jít o velmi účinnou stmelovací techniku. Problém ale může nastat, pokud jde o „příkaz shora“, kdy je účast na akci povinná a vyvolá ve výsledku spíše odpor.

Jak jste na tom s teambuildingy vy? Baví vás nebo je vnímáte spíše „za trest“?

Hledáte nové zaměstnání a máte vůdčí schopnosti? Staňte se manažerem prodeje

Obsah článku

7 nových profesních příležitostí: profesní kvalifikace reagují na trh práce

#Rodičovská: 9. Jak si budovat profesní kontakty během rodičovské

Získejte náskok! STAS předpovídá trendy v dovednostech na trhu práce

Jak získat kvalifikaci art grafika a otevřít si dveře do světa designu

Jak získat profesní kvalifikaci či certifikát s finanční podporou Úřadu práce?

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Převodník PK pro splnění MZK
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2025
Souhlas se zpracováním cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}