Začátky podnikání mohou být těžké. Stejně tak ale může i u zaběhnutého byznysu nastat situace, kdy je potřeba začít o sobě dávat více vědět a shánět nové klienty. Jak se ale pustit do reklamy? Jak vybrat vhodný kanál pro můj obor a kolik mě to bude stát? To jsou všechno otázky, které byste si měli zodpovědět ještě před tím, než se do propagace pustíte. Pomůže vám s tím marketingový plán.
Co je to marketingový plán?
Marketingový plán je soupis aktivit, který popisuje jednotlivé marketingové kroky a způsoby reklamy pro následující období – obvykle rok, ale u velkých projektů může být hlavní plán rozepsán i na delší dobu. Správně vytvořený plán by měl vytyčovat konkrétní podnikatelské aktivity, které budou využité pro dosažení marketingových cílů v tomto časovém horizontu.
Přečtěte si: Víte, co všechno musí umět specialista marketingu a jak se jím stát?
Komu by neměl chybět?
Marketingový plán by neměl chybět žádnému podnikateli a podnikatelce. Je to zásadní dokument, který říká co, kdy a jak provádět v oblasti reklamy, navazování kontaktů či prodejních kampaní. Dokonce i začínající podnikatelé by při tvorbě svého podnikatelského plánu měli myslet na detailní rozpracování marketingového plánu pro svůj první podnikatelský rok. Bez konkrétních vytyčených cílů, jako jsou počet získaných klientů, výdaje na propagaci, vytipování kanálů, kterými bude propagace ke klientům proudit, časová náročnost, lidské zdroje apod., sice mnoho podnikatelů s propagací začne, ale brzy narazí na problémy. Neví, jakou částku na reklamu vyčlenit, mohou být překvapeni, že zabere mnohem více času, než se původně zdálo, anebo vůbec nedokážou vyhodnotit efektivitu zvolené cesty.
Kdo mi s tvorbou plánu pomůže?
Příprava jednoduchého plánu vám zabere několik hodin a zvládnete si jej s pomocí volně dostupných šablon (viz níže) zpracovat i sami. Pokud ale jste marketingem zcela nepolíbení anebo zpracováváte větší projekt, vyplatí se investovat do konzultace s odborníkem či si jej rovnou najmout na vypracování celého plánu. Člověk, který má v marketingu zkušenosti, vám pomůže vytvořit efektivní cestu, kterou se můžete vydat. Ušetříte si tak mnoho času i peněz testováním kroků a možností, které by nemusely vést k požadovanému výsledku.
3 osvědčené šablony
Na internetu je k dispozici celá řada návrhů, vzorů a šablon, podle kterých lze marketingový plán vytvořit. Vytipovali jsme 3 ověřené zdroje a materiály, které můžete využít jako inspiraci:
Madla Čevelová – https://www.cevelova.cz/marketingovy-plan/
Malá marketingová – https://www.malamarketingova.cz/sablony/vzor-marketingovy-plan/
Vím víc – https://www.vimvic.cz/clanek/uspesny-marketingovy-plan-krok-po-kroku
Všechny uvedené odkazy se věnují tvorbě a šablonám, ale můžete si všimnout, že každý využívá jiného pohledu na věc. Někdy je důležité si „jen“ umístit všechny vaše myšlenky na papír a ostatní se už vykrystalizuje, jindy je potřeba utvořit opravdu podrobný soupis na sebe navazujících kroků, aby vše proběhlo tak, jak má. Nenechte se ale odradit. I když to vypadá jako velká námaha, opak je pravdou. Dobře vytvořená struktura vám naopak mnoho práce ušetří v průběhu celého roku, i podnikání.
Láká vás prodej na internetu? Staňte se specialistou internetového obchodu