Chcete začít podnikat? Sepsali jsme pro vás desatero, ve kterém shrnujeme: na co byste měli myslet, než se do podnikání pustíte, čeho se vyvarovat a na co nezapomenout.
1. Moje PROČ
Motivace a také silný osobní důvod je to, co žene živnostníky kupředu i ve chvílích, kdy to není zrovna snadné. Znáte dobře sami sebe a svou motivaci? Víte, proč jste se pustili nebo chcete pustit do podnikání – a to právě v oboru, který jste si vybrali? Někoho žene kupředu touha pomoci lidem vyřešit nějaký problém, podpořit je nebo zkrášlit jejich bydlení. Jaké je to vaše PROČ?
2. Vytyčte si cíl, naplánujte cestu
Mít podnikatelský plán není zbytečnost. Jde o dokument, který vám pomůže při řešení mnoha nečekaných situací. Nemluvě o tom, že pokud pro svůj podnikatelský rozjezd budete potřebovat financování bankou nebo investory, budou se po tomto dokumentu ptát. Nepodceňte jeho přípravu a pořádně si promyslete CO má být cílem vašeho podnikání i to, JAK se k tomuto cíli dostanete.
3. Řekněte si o pomoc
„Já si vše udělám a připravím sám, na co utrácet hned na startu,“ je strategie, kterou se řídí mnoho začínajících podnikatelů. Zapomeňte ale na tuto mantru co nejdříve. Ono totiž neustálé objevování a získávání informací vás může stát spoustu času, ale paradoxně ve výsledku i více peněz. Obraťte se tedy na odborníky v oblastech, kterým nerozumíte a nesnažte se za každou cenu zvládnout vše sami.
4. Sám nebo ve dvou?
Mít vyřešeny všechny právní věci hned na začátku podnikání vám může ušetřit spoustu starostí v budoucnu. Zaujal vašeho kamaráda váš podnikatelský plán a chce jít do podnikání s vámi? Založíte si společnou firmu nebo budete spolupracovat jako dva živnostníci? Anebo je pro vás spolupráce s další osobou nepřijatelná? Je dobré mít i tohle vše promyšlené dopředu.
5. Neznalost zákona neomlouvá
Rozhodně se vyplatí zařadit si do svého desatera i tuto oblast. Učte se, vzdělávejte se, pravidelně sledujte, jak se mění legislativa ve vašem oboru i pro podnikatele obecně. Vědět, jaké mám platit daně, jaké mám u nich možnosti anebo kdy je potřeba uhradit zálohové platby na zdravotní pojištění, je zkrátka něco, co si musí hlídat každý podnikatel.
6. Cashflow aneb Cesta peněz
Každá koruna ve vašem byznysu je vaše a dobrý podnikatel má přehled o každé jedné z nich. Dokáže rozeznat, co je investice a do čeho se vyplatí peníze dát a co potřeba není. Umí si stanovit priority, ví, co se stane s každou platbou. A v neposlední řadě dokáže toky peněz odhadnout a naplánovat tak, aby mu nikde nic neutíkalo, ale ani nechybělo.
7. Pojistěte se / si to!
Velmi opomíjeným bodem je pojištění podnikatelů, resp. chyb při výkonu jejich profese. Tomuto pojištění se říká pojištění profesní odpovědnosti a slouží k úhradě škody, kterou můžete někomu neúmyslně způsobit při výkonu svého povolání. Zároveň popřemýšlejte i o komerční ochraně příjmu („životním pojištění“), kde se lze pojistit i na pobírání „nemocenské“, což ocení především podnikatelé, kteří odvádí nemocenské připojištění u státu.
8. Kdo není vidět, jako by nebyl
Ať už online nebo naživo v reálném světě, abyste se mohli dostat k poslednímu bodu našeho seznamu, musíte mít někoho, kdo bude o vás vědět, někoho, kdo bude mít o vaši službu zájem – jinými slovy potřebujete budoucí klienty. Nastavte si proto marketingový plán a začněte přemýšlet o tom, jak dát o sobě vědět co nejvíce lidem.
9. Prodávejte!
Cílem každého podnikatele je tvořit zisk. A ten nevznikne jinak než prodejem – ať už formou nabízené služby nebo produktu. Bez prodeje zkrátka žádné podnikání není. A i když existuje mnoho lidí, kteří už o vás vědí, je potřeba ještě udělat poslední krok a svůj výrobek jim prodat. Přijměte to jako fakt, začněte brát prodej jako přirozenou součást svého podnikání, a ne jako otravnou mouchu, které je potřeba se zbavit.
10. Vyhrňte si rukávy – a pusťte se do práce!
Jedna věc je mít úžasný podnikatelský plán a druhá se do něj pustit. Udělejte každý den jeden malý krůček vedoucí k vašemu podnikatelskému snu. Někdy budou kroky větší, jindy malinké. Hlavní je však jít stále kupředu. A když už toho někdy budete mít až po krk, vraťte se na začátek seznamu a připomeňte si vaše PROČ.
Hodně štěstí a mnoho podnikatelských úspěchů!