Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

5 základních pravidel klientské komunikace aneb Stále platí, že zákazník má vždy pravdu?

  • Aktualizováno: 16. února, 2023

Osobní komunikace je cílený dialog, který vede nejen ke spokojenosti klienta, ale v ideálním případě i k nákupu a budování vztahu mezi klientem a značkou. Platí ale při komunikaci s klienty staré „baťovské pravidlo“ o tom, že náš zákazník je náš pán a má vždy pravdu? Nebo už nyní nová doba nastolila nové principy? V článku najdete 5 tipů, díky kterým se vám bude s klienty komunikovat s lehkostí a efektivně.

Poznejte svého klienta

Aby jakákoliv klientská komunikace probíhala smysluplně, efektivně a vedla k požadovanému výsledku – ať už k prodeji nebo jen spokojenosti zákazníka – musím tohoto svého klienta znát. Pokud skutečně znáte klientovy potřeby, jeho cíle i to, jaký způsob komunikace je mu bližší (písemná, telefonická, osobní), můžete s ním skutečně dobře komunikovat. Pokud mu navíc představíte řešení, které je skutečně individuálně připravené jenom pro něj (a není stejné pro každého klienta), pak lze vaši komunikaci považovat i za nadstandardní.

Mohlo by vás zajímat: Láká vás prodej na internetu? Staňte se specialistou internetového obchodu

Co z tohoto vyplývá? Sestavte si profil svého ideálního klienta. I když je jasné, že obsluhovat budete i jiné zákazníky či klienty, už jen tím, jak budete své služby a produkty prezentovat navenek, si budete své ideální klienty o to více přitahovat.

Mluvte a pište srozumitelně

Jinými slovy – ne každý zákazník je odborníkem v dané oblasti jako vy a nerozumí všem odborným pojmům, které jsou vám vlastní. A opravdu v komunikaci s klientem neplatí, že čím více cizích slov použijete, tím více jej ohromíte. Mnohem užitečnější je mluvit tak, aby vám váš klient rozuměl. Krátké a jednoduché věty s jasným obsahem jsou pro klienta mnohem cennější než dlouhá a složitá souvětí, ve kterých se rychle ztratí. Pokud tedy chcete mít klienta na své straně, mluvte s ním „řečí jeho kmene“.

Komunikujte pravidelně

Máte-li tu možnost, využívejte s klienty některou z forem pravidelné komunikace. Ať už jde o pravidelný newsletter, systematické publikování v rámci blogu a blogových článků anebo příspěvků na sociálních sítích. Využívejte všech možností, jak s vámi může být klient v kontaktu. Nebude mít potom z vás dojem, že se mu ozýváte „jen když mu chcete něco prodat“, ale díky pravidelnému reportu bude mít pocit, že je vám blíže (nebo vy jemu).

Dodržte, co slíbíte

Byl u vás včera zákazník a domluvili jste se, že se mu zítra ozvete s řešením jeho stížnosti? Počítá váš klient s tím, že od vás v pátek dostane e-mail – ale ono je už úterý a vy jste stále nic neodeslali? Nemůžete potom očekávat, že bude klient věřit dalším věcem, o kterých jej ujišťujete. Pokud tedy něco klientům či zákazníkům slíbíte, svůj slib splňte. Jen tak si vybudujete pověst spolehlivého obchodníka, kadeřnice, poradce či jakéhokoliv jiného podnikatele.

Buďte asertivní

Nezáleží na tom, jak moc rozzuřený klient či zákazník je – vždy jste to vy, kdo řídí celou komunikaci. Myslete na to a jednejte s klientem rozvážně, empaticky, ale asertivně. Každý problém vždy má své řešení a využijte této metody k tomu, abyste zjistili, kde přesně tkví nespokojenost klienta a jak by situaci na vašem místě řešil on.

Pokud chcete, aby s vámi klienti komunikovali, je vždy to hlavní břemeno na vás. Klient nebo zákazník někdy jedná oprávněně, někdy jste v právu vy. Ale ať je to jakkoliv, vždy myslete na to, že jeden nespokojený klient může od nákupu vašich služeb odradit desítky jiných nakupujících. Vyplatí se proto věnovat komunikaci s klientem dostatek prostoru.

Hledáte nové zaměstnání a máte vůdčí schopnosti? Staňte se manažerem prodeje

Obsah článku

#Rodičovská: 9. Jak si budovat profesní kontakty během rodičovské

Získejte náskok! STAS předpovídá trendy v dovednostech na trhu práce

Jak získat kvalifikaci art grafika a otevřít si dveře do světa designu

Jak získat profesní kvalifikaci či certifikát s finanční podporou Úřadu práce?

6 tipů, jak připravit vzdělávací kurz zakončený zkouškou z profesní kvalifikace

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Převodník PK pro splnění MZK
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2025
Souhlas se zpracováním cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}