Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Odhoďte obavy: 4 tipy, jak si říct o vyšší plat

  • Aktualizováno: 2. srpna, 2021

Jít si říct o zvýšení platu bývá často jedním z největších zaměstnaneckých strašáků. Ale je opravdu potřeba mít z něj takový strach? S našimi tipy zvládnete příští návštěvu u šéfa na jedničku!

Zbavte se strachu z odmítnutí

Samotný strach, jít si požádat o vyšší plat, velmi často nepramení z toho oslovit šéfa, ale spíše z toho, že náš požadavek odmítne. Jak se tohoto strachu zbavit? V první řadě je nutné si uvědomit, že naše vlastní (sebe)hodnota a schopnosti a znalosti nejsou závislé na tom, zda dostaneme přidáno, nebo ne. Zůstanou pořád stejné, ať už bude naše mise úspěšná či nikoliv. V druhém kroku si zkuste odpovědět na otázku: „Co nejhoršího se stane, když budu odmítnutý/á?“. Strach totiž obvykle pramení z něčeho neznámého – v tomto případě z neznámé reakce. Když si ale projdete a klidně i sepíšete všechny nejhorší možnosti, které mohou během anebo po vaší žádosti nastat, velká část strachu zmizí. Náš mozek už totiž bude vědět, na co se má připravit a tím se dostává zpět do své komfortnější zóny.

Správné načasování je základ

Je mnoho možností, kdy jít za svým zaměstnavatelem s žádostí o zvýšení platu. Ale pokud si počkáte na správnou chvíli, vaše šance se zvyšují. Nejde jen o vhodnou denní dobu nebo sezonu, je vhodné také využít správného načasování v širším kontextu ekonomické situace daného odvětví. Pracujete v sektoru, který v poslední době zažil omezení kvůli nejrůznějším vládním opatřením? Pak asi není nejvhodnější doba pro podobnou žádost. Ale je vaše pracovní pozice v sektoru, který naopak v poslední době expandoval? Podařilo se vaší firmě získat novou velkou zakázku? Pak využijte euforie a neváhejte!

Mohlo by vás zajímat: Proaktivní v zaměstnání. Co to znamená a vyplatí se vám být proaktivní?

Neváhejte si se svým vedoucím dostatečně dopředu domluvit schůzku a dopřejte si na ni dostatek času. Určitě není vhodné přijít bez ohlášení anebo se snažit „odbýt“ celou žádost během obědové pauzy.

Fakta, fakta, fakta

Když se rozhodnete předstoupit před šéfa s žádostí, je velmi nápomocné mít po ruce sepsaná fakta – jinými slovy dokázat vedení, že jste důležitým a efektivním článkem týmu. Při samotném jednání jsme často pod tlakem a ve stresu a je pro nás obtížnější rychle a věcně argumentovat. Je proto vhodné se připravit předem a mít sepsané relevantní důvody, na základě kterých o zvýšení platu žádáte. Co je možné mezi takovýmito argumenty uvést?

  • délku zaměstnaneckého poměru, resp. uplynulou dobu od posledního zvednutí platu
  • vaše největší pracovní úspěchy v poslední době
  • reference od spokojených klientů nebo zákazníků, děkovný email nebo pochvala
  • vaše vize, tipy pro vylepšení stávajících procesů, tip na inovaci

Každé zvýšení platu znamená pro zaměstnavatele zvýšení nákladů. Dokažte tedy, že vy nejste pro firmu výdaj navíc, ale naopak investice, která firmě zvýší zisky.

Máte záložní plán?

Je vaše žádost o zvýšení platu rozhodujícím momentem, který rozhodne o tom, zda ve firmě zůstanete anebo zda ji opustíte? Jste-li rozhodnuti v případě zamítnutí žádosti firmu opustit, můžete tento fakt při žádosti zmínit – ovšem pozor. Toto je velmi tenký led a může se stát, že vedení vaši žádost zamítne právě z toho důvodu, že se cítí pod tlakem a v pozici „vydíraného“. Mnohem efektivněji může působit spíše rozhovor vedený v přátelském duchu, kdy se spíše hledá kompromisní řešení.

Asertivita v profesním životě

Obsah článku

#Rodičovská: 9. Jak si budovat profesní kontakty během rodičovské

Získejte náskok! STAS předpovídá trendy v dovednostech na trhu práce

Jak získat kvalifikaci art grafika a otevřít si dveře do světa designu

Jak získat profesní kvalifikaci či certifikát s finanční podporou Úřadu práce?

6 tipů, jak připravit vzdělávací kurz zakončený zkouškou z profesní kvalifikace

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Převodník PK pro splnění MZK
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2025
Souhlas se zpracováním cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}