Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
Search
Menu
  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách z NSK
  • Pro autorizované osoby
  • Živnosti a profesní kvalifikace
  • Kontakt

Jak přesvědčit ostatní? Manipulace nefunguje, zkuste efektivnější techniky!

  • Aktualizováno: 28. listopadu, 2022

Každý z nás se někdy dostal do situace, kdy se snažil přesvědčit ostatní o svém záměru. Ať už šlo o to nadchnout partnerku pro víkend pod stanem, děti k úklidu pokoje anebo klienta k podpisu obchodní smlouvy. Jak na ostatní zapůsobit tak, aby s vámi souhlasili, ale zároveň neměli pocit, že s nimi manipulujete? Podívejte se na několik ověřených metod.

Výměna času i energie

Jste ochotní někdy ustoupit a přijmout názor někoho druhého? Lidé mají přirozenou tendenci oplácet laskavosti a pamatují si, kdy jim někdo jiný vyšel vstříc. Jakmile od někoho získáte malou pozornost, ať už formou energie, souhlasu, anebo i fyzického dárku či drobnosti, získáte k dané osobě přirozenou náklonost. A osoby, které k vám mají pozitivní vztah budou i ochotněji souhlasit s drobnými ústupky – na oplátku. Tuto skutečnost můžete při svém podnikání, ale i v praktickém životě využít i vy. Zkuste své zákazníky nebo klienty jednou za čas odměnit nějakou milou pozorností. Dárek by ale měl mít spojitost s vaším oborem a měl by dávat smysl, aby si klient nemyslel, že si jej chcete „koupit“.

Poznejte své klienty

Platí to v marketingu a platí to i zde – poznejte svého klienta! Teprve pokud máte představu o tom, jak‘ problémy váš klient řeší, jaké jsou jeho zájmy, priority, preference, dokážete své argumenty přesně cílit. Pokud nevíte, ke komu mluvíte, budete jen střílet argumenty naslepo. Nebojte se ani své publikum cíleně oslovovat, pokud znáte křestní jména, využívejte je. Protistrana tak získá dojem, že jste si bližší a bude osobněji reagovat na vámi připravenou argumentaci.

Přesvědčte je, k čemu chcete vy, slovy, kterým rozumí oni

Je přirozené, že u produktu nebo služby vyzdvihujeme parametry, které jsou unikátní, jedinečné nebo nám přijdou pro daný výrobek podstatné. Ovšem to si nemusí myslet i náš klient nebo nadřízený. V případech, že chcete dotyčného pro něco přesvědčit nebo nadchnout, nemluvte pouze o sobě či důležitosti faktů pro vás. Naopak popište výhody a benefity, které může využít daný člověk.

Tím horším se začíná

Pokud potřebujete přesvědčit svůj tým k většímu pracovnímu nasazení, vždy začněte tou horší zprávou a naopak končete své sdělení optimisticky. Je to proto, že jsme zvyklí více vnímat sdělení na koncích vět, než na začátku – a to především, pokud se ve větě vyskytuje slůvko „ale“. Po něm by vždy měla následovat ta příjemnější část obsahu. Nevěříte? Schválně, jak na vás působí tato sdělení:

„Skončili jsme až čtvrtí, ale byl to náš nejlepší závod sezóny.“

nebo

„Byl to náš nejlepší závod sezóny, ale skončili jsme až čtvrtí.“

První věta končí nadšením, zatímco z té druhé na nás ulpí smutek nebo zklamání, ačkoliv fakta jsou stále stejná.

Vedoucí týmů, manažeři, ale i zaměstnanci či podnikatelé, kteří pracují v kooperaci s dalšími kolegy by si měli podobné techniky osvojit. Bude pro vás jednodušší přesvědčit ostatní o svém nápadu či postupu, aniž byste museli využívat tvrdé direktivní či manipulátorské metody.

Hledáte nové zaměstnání a máte vůdčí schopnosti? Staňte se manažerem prodeje

Obsah článku

Jak se stát autorizovanou osobou v oblasti užitého umění? Zkoušet můžete budoucí 3D herní animátory nebo grafičky videoher

Dostali jste úkol během výběrového řízení? V dnešní době nic neobvyklého

Jak se stát instruktorem/instruktorkou dětského plavání?

EET již není povinná – Národní soustava kvalifikací zrevidovala profesní kvalifikace

5 základních pravidel klientské komunikace aneb Stále platí, že zákazník má vždy pravdu?

Seznam profesních kvalifikací

Víte, jaké dovednosti musíte pro danou kvalifikaci prokázat?

Informace pro školy

Víte, že jako škola máte jisté výhody při získávání autorizací?

Vše o zkouškách

Jak se přihlásit a kde získat informace o zkoušce?

Pro autorizované osoby

Kdo je to autorizovaná osoba a jaké výhody má získání autorizace?

Kvalifikace a živnosti

U řady živností je podmínkou k jejímu získání určitá kvalifikace.

Přihlaste se k odběru našich novinek

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur dela more etc fore lorela ido, soredum foresta logika portala consore mio de la porte sorte forte.

Hlavní menu

  • Úvodní stránka
  • Seznam profesních kvalifikací
  • Kontakt

Hlavní rozcestník

  • Informace pro školy
  • Vše o zkouškách
  • Pro autorizované osoby
  • Kvalifikace a živnosti

Důležité odkazy

  • Aktuální články
  • GDPR
  • Převodník ÚPK a živností
  • Národní pedagogický institut ČR
  • Senovážné náměstí 25
  • 110 00 Praha 1
Všechna práva vyhrazena | 2023

Vítejte na novém portálu
Vzdělávání a práce. 

Web se aktuálně nachází v testovací fázi, omluvte prosím dočasnou neúplnost všech dat.

Na rozvoji intenzivně pracujeme.