Vyšší odborná škola publicistiky Praha pracuje s portfoliem od roku 2007 a do ověřování e-portfolia se zapojili všichni studenti 1. až 3. ročníku oborů faktografická rozhlasová a televizní tvorba a publicistika. Od roku 2015 škola využívá Maharu, studenti se e-portfoliu věnují v rámci samostatné práce, ukládají do něj výstupy z hodin, odevzdávají jeho prostřednictvím vypracovaná zadání. Z výstupů z profesních dílen sestavují v Mahaře tematické bloky a jejich prostřednictvím se obracejí na garanty jednotlivých zaměření a ucházejí se o místo v jejich ateliéru. Díky práci s portfoliem dochází u studentů k významnému rozvoji digitálních a kreativních dovedností.
VOŠ Publicistiky, Praha
Dominik Fellner
Jaké máte zkušenosti s e-portoliem? Pracovali jste s portfoliem už před zapojením do pilotáže?
Vyšší odborná škola publicistiky pracuje s proměnlivými formami portfolia od roku 2007. V první etapě se jednalo zejména o zapojení kolaborativních, agregačních a archivačních nástrojů z dílny Google Apps, a to díky zapojení do projektu Digifolio (Commenius), jehož se účastnil jeden z pedagogů. Šlo především o možnost shromáždit výstupy a poznatky na jednom místě, o jejich strukturaci, sdílení a export dle potřeb studenta. Zároveň se jednalo o databázi pro online publikace studentských výstupů s ohledem na mediální orientaci studia na VOŠP.
S příchodem Moodlu se rozšířily možnosti zapojení studentů do digitální podpory výuky. Moodle je nicméně převážně jednostranný nástroj, zejména pokud jde o aktivní práci studenta s obsahem. Student nemůže své výstupy organizovat, prezentovat v logických celcích atd. Proto jsme v roce 2015 sáhli po Mahaře, která dává studentům naprostou svobodu ve zpracování a nakládání s obsahem, má logickou i technickou vazbu na Moodle (spolupracující tým vývojářů) a lze ji provozovat lokálně.
V jakých oborech a ročnících žáci e-portfolio používají? Kolik žáků jste do ověřování zapojili?
Portfolio používají ve škole všichni studenti 1. až 3. ročníku ve věku 19 až 23 let. Náš obor vzdělání je faktografická rozhlasová a televizní tvorba (82-43-N/09) a publicistika (72-42-N/02). Práce s portfoliem je začleněna do sylabu povinného předmětu ICT a média, který studenti mohou absolvovat zkraje 1. ročníku, nejpozději však v jeho průběhu.
Měli jste konkrétní potřeby a očekávání při práci s e-portfoliem ve výuce na vaší škole?
Citelně nám chyběla možnost nabídnout studentům prostředí, ve kterém si mohou organizovat výstupy své práce, promýšlet plán osobního i profesního rozvoje a připravovat prezentační sestavy pro jednotlivé moduly.
Co se vám v práci s e-portfoliem osvědčilo?
V rámci všech modulů studenty motivujeme k odevzdávání prací prostřednictvím portfolia. V některých předmětech je to povinností, jinde doporučené. V prvním ročníku studenti absolvují stručný úvod do všech zaměření, které škola nabízí, a v dalších ročnících se poté věnují vybranému zaměření a specializaci. Na konci prvního ročníku v rámci tzv. ročníkové práce rekapitulují to, co absolvovali, a prostřednictvím svého portfolia dělají shrnutí svých nabytých dovedností, rozvoje kompetencí a samozřejmě i osobních pocitů z jednotlivých zaměření. Z výstupů z profesních dílen sestavují v Mahaře tematické bloky a jejich prostřednictvím se obracejí na garanty jednotlivých zaměření a ucházejí se o místo v jejich ateliéru. Tento sebereflektivní proces je velmi užitečný jak pro studenty samotné v uvědomění si svých cílů, silných i slabých stránek a motivací, tak i pro vyučující, kteří mohou studenty lépe vést, přidělovat jim správné týmové role a poskytovat jim zpětnou vazbu při dalším kvalifikačním rozvoji. Při sestavování podkladů pro absolventskou práci je portfolio logickou součástí poznámkového aparátu, zdrojem informací i případových studií.
Jaké jste zvolili digitální prostředí pro tvorbu e-portfolia a proč? Zjistili jste, jaké má výhody a nevýhody?
Zvolili jsme Maharu. S Maharou měl předchozí osobní zkušenost koordinátor vzdělávacího programu na VOŠP, který ji využil nejen při tvorbě sekce Digitálního portfolia na portálu RVP.cz, ale i při implementaci Mahary na naší škole. Mahara má velmi mnoho společného s Moodlem. Vývojáři obou produktů úzce spolupracují, Mahara vznikla částečně jako prezentační a portfolijní nástroj k Moodlu, vytváří tedy společné pracovní prostředí s pracovním názvem Mahoodle. Maharu je možné lokálně instalovat, máme tedy plnou kontrolu nad její funkčností, aktualizací a nastavením. Zároveň umožňuje export své části nebo celku, student si tedy může kdykoliv svá data přenést jinam a pokračovat v tvorbě svého profesního portfolia, např. v LinkedIn.
Mahara v sobě kombinuje CMS, sociální síť a online archiv. Umožňuje pracovat ve skupinách na společných projektech, má velmi dobře nastavený systém sdílení a hierarchie vlastnictví. Umožňuje import obsahu třetích stran a podporuje multimedialitu, což je pro naše obory vzdělání klíčové.
Můžete popsat, jak konkrétně pracujete s e-portfoliem v hodinách?
E-portfolio jsme zatím při práci v hodinách nepoužívali. Studenti se mu věnují v rámci samostatné práce, ukládají do něj výstupy z hodin, odevzdávají jeho prostřednictvím vypracovaná zadání. Je běžné, že při skupinovém vyhodnocení a zpětné vazbě student v hodině své portfolio otevře a nasdílí výstup, ale pokud by otevřel např. přílohu e-mailu, mělo by to stejný efekt.
Co se žáci při práci s portfoliem naučili? Jaké dovednosti žáků může práce s e-portfoliem rozvíjet?
Díky práci s portfoliem dochází u studentů k významnému rozvoji digitálních a kreativních dovedností.
Zapojili se do ověřování e-portfolia na vaší škole i další kolegové, např. kariéroví poradci nebo mimo školu zástupci zaměstnavatelů, s kterými vaše škola spolupracuje?
Mezi lety 2015–2018 jsme Maharu, resp. samotný koncept portfolia, využili při realizaci projektu Erasmus+ zaměřeného na integraci principů ECVET a EQAVET do digitální verze „tovaryšské knížky“, která by umožnila lepší mezinárodní spolupráci na poli odborného vzdělávání a přípravy i pracovní mobility. Portfolio sloužilo mj. jako strukturovaná ilustrace dosavadního profesního rozvoje, jako referenční rámec za použití OpenBadges coby digitálního puncu kvality od předchozích zaměstnavatelů i jako evidence předchozího vzdělávání všeho typu. Na projektu se podíleli partneři z obdobného typu škol z Velké Británie a Belgie a také řada mediálních společností (ČRo, Impuls, BBC, Sky News a další). Všichni ocenili možnosti, které kombinace e-portfolio, ECVET a OpenBadges nabízejí.
Od zaměstnavatelů, které oslovují naši studenti při výkonu odborné praxe (zejm. mediální domy), máme další pozitivní ohlasy na názornost, kterou e-portfolio nabízí namísto tradičního textového CV.
Budete na vaší škole pracovat s e-portfoliem i v dalším školním roce?
Do budoucna plánujeme plnou provázanost Mahary a Moodlu včetně implementace monitoringu kompetencí, možnosti interaplikačního hodnocení a provázání interních odznaků kvality.