Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Kvalita odborného vzdělávání
    • Ve škole
    • U zaměstnavatele
    • Ve vzdělávacím systému
  • Nástroje
    • Hodnocení podmínek praktického vyučování
      • Evaluační nástroj pro školy
      • Checklisty
    • Spolupráce škol a zaměstnavatelů
      • 14 kritérií pro kvalitní spolupráci
      • Návod pro zaměstnavatele
    • Vzájemné učení a hodnocení
  • Zkušenosti s kvalitou
    • Žákovské e-portfolio
    • Kvalita na českých odborných školách
    • Zajišťování kvality v zahraničí
  • O nás
    • Co je EQAVET
    • Kontakt

Ukazatele kvality

Ukazatele kvality představují jeden z prostředků a možností pro zlepšení kvality v odborném vzdělávání.  Ukazatele kvality vycházejí stejně jako cyklus kvality z přílohy II EQAVET, která je součástí Doporučení Rady ze dne 24. listopadu 2020 o odborném vzdělávání a přípravě pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost 2020/C 417/01. Ukazatele kvality mohou využívat a zajišťovat školy, soukromé firmy i veřejné instituce na národní a krajské úrovni.

Na národní a regionální úrovni lze v České republice sledovat těchto pět ukazatelů kvality: 

1. Míra účasti v programech odborného vzdělávání

Počet účastníků v programech odborného vzdělávání podle druhu programu a jednotlivých kritérií.

    Cíle ukazatele:
    • Získání základních informací o atraktivnosti odborného vzdělávání na úrovni systému a poskytovatelů
    • Zaměření podpory na zvýšení dostupnosti odborného vzdělávání, a to i pro znevýhodněné skupiny

     2. Míra dokončení programů odborného vzdělávání

    Počet osob, jež úspěšně dokončily či nedokončily programy odborného vzdělávání, podle druhu programu a jednotlivých kritérií.

      Cíle ukazatele:
      • Získání základních informací o dosažených výsledcích ve vzdělávání a o kvalitě vzdělávacího procesu
      • Výpočet podílu učících se, kteří nedokončili program, ve srovnání s mírou účasti
      • Podpora úspěšného dokončení jako jeden z hlavních cílů kvality v oblasti odborného vzdělávání
      • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

      3. Míra uplatnění účastníků programů odborného vzdělávání

      1. Oblast uplatnění účastníků odborného vzdělávání v daný okamžik po dokončení vzdělávání podle druhu programu a jednotlivých kritérií
      2. Podíl zaměstnaných učících se v daný okamžik po dokončení vzdělávání podle druhu programu a jednotlivých kritérií


      Cíle ukazatele:

      • Podpora zaměstnatelnosti
      • Lepší schopnost odborného vzdělávání reagovat na měnící se požadavky trhu práce
      • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

      4. Využití získaných dovedností na pracovišti

      1. Informace o zaměstnání, které jednotlivé osoby získaly po dokončení vzdělávání podle druhu vzdělávacího programu a jednotlivých kritérií
      2. Míra spokojenosti osob a zaměstnavatelů se získanými dovednostmi či schopnostmi

      Cíle ukazatele:
      • Zvýšení zaměstnatelnosti
      • Lepší schopnost odborného vzdělávání reagovat na měnící se požadavky trhu práce
      • Podpora poskytování přizpůsobených vzdělávacích programů, a to i pro znevýhodněné skupiny

      5. Míra nezaměstnanosti podle jednotlivých kritérií

      Cíle ukazatele:

      • Podkladové informace pro rozhodování na úrovni systémů odborného vzdělávání

      Příloha II Rámec EQAVET obsahuje soubor orientačních deskriptorů EQAVET a také  referenční soubor deseti ukazatelů EQAVET

      Důležité odkazy

      • Co je EQAVET
      • Kontakt
      • GDPR
      EQAVET
      • EQAVET
      • NPI ČR
      • Senovážné náměstí 25
      • 110 00  Praha 1
      Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
      Všechna práva vyhrazena | 2025