Střední a vyšší odborné školy stále častěji nabízejí vzdělávání pro dospělé. Jak ale zjistit, že je opravdu kvalitní? V rozhovoru s jedním z tvůrců nástroje RATEA, Tomášem Langerem, se dozvíte, jak si školy mohou nechat vyhodnotit kvalitu svých kurzů, získat zpětnou vazbu i certifikát.
Střední a vyšší odborné školy často plní funkci center celoživotního učení . Kromě počátečního vzdělávání nabízejí také vzdělávací aktivity pro dospělé – ať už v rámci profesního vzdělávání a rekvalifikací, či zájmových a dalších kurzů pro širokou veřejnost. Vzdělávání dospělých se tak stává důležitou, byť doplňkovou součástí činnosti škol.
Jak ale zjistit, že nabízené kurzy odpovídají očekávání účastníků a účastnic, jsou kvalitně připravené a mají skutečný dopad? A jak se odlišit od ostatních poskytovatelů? Řešením může být nechat si prověřit kvalitu nabízených vzdělávacích akcí nezávislým hodnotitelem.
Kvalita vzdělávání hraje zásadní roli
Dospělí účastníci a účastnice kurzů přicházejí s jasným očekáváním – chtějí získat konkrétní dovednosti, které uplatní v praxi. Ztrácet čas či peníze za nevhodně zvolený program nebo nekvalitního vyučujícího si nemohou dovolit.
Přesto dnes ve vzdělávání dospělých chybí jednotný standard kvality. Poskytovatelé se často spoléhají na odhady a doufají, že kurzy fungují dobře. Bez jasného měřítka však nelze kvalitu garantovat, natož ji zlepšovat.
Díky vyhodnocování kvality je možné lépe porozumět tomu, co funguje (a co naopak ne), jakým směrem se vydat, ale i jak prokázat kvalitu klientům.
Jedním z českých nástrojů pro měření a hodnocení kvality vzdělávání dospělých je RATEA (Rating of Adult Education). Tento placený nástroj je určen pro vzdělávací instituce všech typů (komerční, veřejné i neziskové), které se zabývají vzděláváním dospělých, tedy včetně škol. Umožňuje jim získat zpětnou vazbu, identifikovat silné i slabší stránky a dlouhodobě zvyšovat úroveň nabízeného vzdělávání.
Hodnocení s nástrojem RATEA probíhá ve čtyřech krocích:
Jak ale celý koncept vznikl, jak hodnocení probíhá a v čem se může osvědčit školám, které vzdělávají dospělé? O tom jsme hovořili s jedním z jeho tvůrců, Tomášem Langerem, ze společnosti Firemní vzdělávání, s. r. o.
Co vás přivedlo k vytvoření nástroje RATEA? Jaká zkušenost stála u jeho zrodu?
Tématem se s kolegy zabýváme již mnoho let a byli jsme i u několika „státních“ projektů věnovaných kvalitě. Ty se však nepodařilo realizovat, proto jsme na to zkusili jít zespodu a vytvořit nástroj hodnocení kvality ve spolupráci expertů, dodavatelů (vzdělávacích institucí všech typů) a zákazníků (typicky HR firem a podniků).
Proč je podle vás důležité měřit kvalitu ve vzdělávání dospělých?
V andragogice se o nezbytnosti celoživotního vzdělávání píše již desítky let, ale až vývoj poslední dekády jasně ukázal, že ten, kdo se neustále nevzdělává, na trhu práce dlouho nepřežije. No a s rostoucím zájmem lidí i firem o vzdělávání je potřeba pomoci jim s výběrem dodavatele, který zajistí to, co očekávají. Cílem RATEA je proto jasně odlišit prokázanou kvalitu, dát zákazníkům jednoduchý nástroj ověření dodavatelů a dodavatelům umožnit svou kvalitu nejprve ověřit a následně zvyšovat.
V čem RATEA spočívá a na jakých principech funguje?
RATEA nastavuje standard kvality v oblasti vzdělávání dospělých. Celkem 25 kritérií od přípravy přes realizaci až po dopad vzdělávání nastavuje nepodkročitelnou laťku toho, co je považováno za kvalitu, a co už ne. Jasně, srozumitelně, měřitelně. Otázkou však je, jak standard ověřit. Jdeme na to komplexně. Hodnocení totiž provádí podle přesně popsané metodiky nezávislý hodnotitel, u právních náležitostí advokát, ale klíčový je zákazník. Na kritéria se totiž ptáme jak vzorku zákazníků dodavatele (firem a podniků), tak i konkrétních účastníků vzdělávacích akcí, kteří je skutečně absolvovali.
Mohou nástroj využít i střední a vyšší odborné školy, které vzdělávání dospělých realizují spíše jako doplňkovou činnost? V čem jim může RATEA pomoci?
Rozhodně ano, nástroj jsme připravili pro všechny typy dodavatelů vzdělávání dospělých, vč. škol. Hodnocení RATEA se samozřejmě týká jen této části činnosti školy. Pro mnoho škol je vzdělávání dospělých účastníků nedílnou součástí jejich činnosti a rády by oslovily další zájemce. Nebo si nejsou zcela jisté, zda jsou jejich učitelé stále „v obraze“ a nepotřebují vylepšit třeba v metodice. Nebo zkrátka chtějí jasně prokázat svou kvalitu i v oblasti vzdělávání dospělých zřizovateli a zákazníkům.
Aktuálně máme mezi držiteli i zájemci pouze komerční vzdělávací instituce, ale v dřívějším projektu jsem hodnotil i několik středních odborných škol a musím říci, že si svou kvalitou s těmi komerčními nezadaly.
Jak probíhá proces hodnocení? Co všechno musí vzdělávací instituce splnit a jak dlouho celý proces trvá?
Proces začíná podáním přihlášky a zaplacením poplatku. Vzdělávací instituci spojíme s přiděleným hodnotitelem, který musí dodržovat Etický kodex RATEA. Pokud tady nenajdeme rozpor, hodnocení se rozjíždí. Vzdělávací instituce k tomu nepřipravuje žádné speciální materiály, prověřujeme vše tak, jak je vedeno.
Hodnotitel prověří webové stránky a advokát zkontroluje dodržování občanského zákoníku a zásad ochrany osobních údajů. Na osobní schůzce u vzdělávací instituce hodnotitel na vzorku konkrétních vzdělávacích akcí ověří dodržování jedné části kritérií (např. vedení dokumentace). Další části standardu (např. úroveň komunikace, přínosy vzdělávací akce) již ověřuje u zákazníků, které kontaktuje telefonicky. Účastníci konkrétních vzdělávacích akcí jsou pak osloveni obvykle e-mailem s jednoduchým dotazníkem.
Výstupem takto komplexního posouzení je jedna z možností: v případě dodržení standardu a zákaznického hodnocení 71–80 % je udělen rating A, 81–90 % rating A+ a nad 91 % rating A++. V případě nižšího hodnocení než 71 % se rating neuděluje.
Co získá úspěšný žadatel o rating RATEA?
Samozřejmě certifikát s platností na tři roky (po skončení platnosti se hodnocení opakuje s novým vzorkem akcí a novými zákazníky i účastníky). K tomu žadatel získá logo s odpovídajícím hodnocením (A/A+/A++) a oprávněním je užívat na svých materiálech (osvědčení, letáky…), webu, sociálních sítích nebo třeba na dveřích podobně, jako je to u michelinských restaurací. Součástí služeb je mimo jiné také závěrečná konzultace výsledků RATEA s hodnotitelem, vč. návrhů na zvyšování kvality.
Kdo v RATEA hodnotí kvalitu vzdělávání dospělých a jaké mají hodnotitelé a hodnotitelky zkušenosti?
Aktuálně máme k dispozici pětičlenný tým expertů a expertek, kteří prošli kalibrací RATEA pro skutečně validní výsledky. Všichni mají vystudovanou andragogiku či příbuzný obor, minimální délka praxe ve vzdělávání dospělých je dvacetiletá. Krom toho, že jsou to praktici, někteří zároveň témata vzdělávání dospělých vyučují a v oboru publikují. Jejich seznam najdete na webu RATEA.
Plánujete další rozvoj nástroje? Přibydou nové funkce nebo možnosti hodnocení?
Nástroj od počátku tvoříme jako otevřený a jeho rigidita by byla zřejmě tím nejhorším, co by jej mohlo potkat. Takže ano, sledujeme trendy a implementujeme případné úpravy. Aktuálně uvažujeme o vytvoření mutace v angličtině pro zahraniční klienty, kteří se již o RATEA zajímají. Ale vše neprozradím, věřím, že je nač se těšit.
Více informací o nástroji najdete na webu ratea.eu.
Kromě nástroje RATEA existuje také Systém hodnocení kvality pro poskytovatele vzdělávání dospělých QualTrack, který vznikl díky finanční podpoře programu Erasmus+ v letech 2022–2024 ve spolupráci pěti zemí. Jedním z partnerů byla také Asociace institucí ve vzdělávání dospělých ČR.
Tomáš Langer dlouhodobě působí v oblasti vzdělávání dospělých. Je absolventem MBA programu v digitálním managementu (2025), andragogiky a personálního řízení na FF UK (2017) a sociologie a andragogiky na FF UPOL (2004) a celé řady kurzů souvisejících se vzděláváním dospělých.
Stojí za společností Firemní vzdělávání, s. r. o., kde kromě vývoje nástroje na měření kvality vzdělávání RATEA organizuje konference či technologické eventy.
Dále je také lektorem a konzultantem firemního vzdělávání, šéfredaktorem časopisu Firemní vzdělávání a expertem Evropské platformy pro vzdělávání dospělých EPALE.