Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Odborný výcvik v modulech: zkušenost z Turnova

Modulární výuka na střední škole v Turnově zlepšuje organizaci praktického výcviku a umožňuje žákům a žákyním zvolit si tempo podle potřeby. Neobejde se ale bez nadšení pedagogického sboru a vhledu sociálních partnerů.

Na Obchodní akademii, Hotelové škole a Střední odborné škole v Turnově a v Centru odborného vzdělávání aplikovali modulární přístup do odborného výcviku v oborech Pivovarník-sladovník a Nástrojař.

Své zkušenosti s modulární výukou škola představila v dubnu 2025 v rámci setkání zástupců škol a zaměstnavatelů, které pořádal projekt zaměřený na zajišťování kvality v odborném vzdělávání (EQAVET).

Cesta k větší efektivitě

Hlavním důvodem pro zavedení modulárního přístupu byla snaha zvýšit efektivitu, zejména v oblasti organizace odborného výcviku žáků a žákyň na různých pracovištích. V praxi se totiž ukazovalo, že při častém střídání pracovišť si žáci jednotlivé pracovní úkony dostatečně neosvojili a museli se je opakovaně učit.

Modularizace vyžaduje motivované vyučující

Zavedení modulů si v Turnově vyžádalo vyšší personální nároky – ve škole je potřeba více vyučujících odborného výcviku. Kromě toho jde i o jejich přístup. Bez motivace, nadšení pro věc a harmonizace celého pedagogického sboru by modulární výuka nebyla možná.

Otevřenost zpětné vazbě

Významnou roli v modulárním odborném výcviku hraje zpětná vazba. Škola pravidelně zjišťuje názory žactva, učitelstva i zástupců zaměstnavatelů – např. zda je délka modulů vyhovující, zda se žáci a žákyně věnují během výcviku odborné činnosti, zda jsou pro ně požadavky na splnění modulu srozumitelné či jak se daří propojit odbornou teorii s praxí. Na základě těchto podnětů jsou pak moduly upravovány.

Na tvorbě modulů se podílí předmětová komise, ale své slovo mají i sociální partneři, pro něž škola pořádá dvakrát ročně kulaté stoly. Díky této intenzivní spolupráci odpovídá obsah výuky aktuálním požadavkům praxe.

Moduly zohledňují potřeby žáků

Žáci a žákyně oceňují především přehlednost modulární výuky – přesně vědí, které moduly musí absolvovat a za co budou hodnoceni. Navíc se mohou výuce věnovat individuálním tempem – ti rychlejší mohou přejít k dalšímu modulu, jiní se mohou ponořit více do hloubky.

Díky tomu se výuka lépe přizpůsobuje potřebám žáků, což zvyšuje jejich motivaci a celkovou spokojenost s výukou.

Směr pro budoucnost

Modulární výuka v Turnově představuje moderní a flexibilní přístup k odbornému vzdělávání, který propojuje školu, praxi a individuální potřeby žáků. Je příkladem školy, kde modulární výuka funguje, a může tak být inspirací i pro další školy v republice.

Zajímají vás zkušenosti škol s modularizací?
  • Další setkání škol věnujících se modularizaci nás čeká na podzim 2025. Chcete se zúčastnit? Kontaktujte nás přes e-mail martina.kanakova@npi.cz.
  • Přečtěte si článek Lídři modulárního odborného vzdělávání sdílejí zkušenosti.
26. května 2025

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025