Duální systém odborného vzdělávání v Německu stojí z velké části na školitelích ve firmách. Jejich kvalifikaci určuje zákon o odborném vzdělávání a vyhláška o způsobilosti školitelů. Dokážou tyto předpisy reagovat na dynamické společenské změny? Tím se formou peer review zabývali hodnotitelé sítě EQAVET.
Školitelé v podnicích hrají v německém duálním systému důležitou roli. Kvalita odborné přípravy do značné míry závisí na jejich kvalifikaci a kompetencích. V současném rychle se měnícím světe navíc školitelé stojí před nelehkým úkolem naučit své svěřence novým dovednostem.
Tématem peer review, které v roce 2024 uspořádal Spolkový institut pro odborné vzdělávání a přípravu (BIBB), se stala kvalifikace podnikových školitelů a zajišťování kvality. Akce se v roli hodnotitelů zúčastnili zástupci sítě EQAVET z České republiky, Rakouska, Portugalska, Španělska a Řecka. Hodnotitelé poskytli německým kolegům zpětnou vazbu ke kvalifikačním požadavkům na podnikové školitele i s ohledem na schopnost školitelů reagovat na aktuální celospolečenské výzvy.
V Německu je duální systém odborného vzdělávání založen na spolupráci mezi podniky a odbornými školami, přičemž 70 % vzdělávání probíhá v podnicích a 30 % ve školách. Velký podíl odpovědnosti za odbornou přípravu nesou právě podnikoví školitelé. Z toho důvodu se na přípravu učňů ve firmách vztahuje celá řada pravidel. Podniky poskytující odbornou přípravu musí disponovat vhodnými prostory i personálem. Každý podnik, který nabízí odborné vzdělávání, musí zaregistrovat alespoň jednoho zaměstnance, který složil zkoušky podle vyhlášky o způsobilosti školitelů (AEVO), coby odpovědného školitele pro dané povolání.
Z národních průzkumů (1998–1999) vyplývá, že 16 % německých zaměstnanců je pravidelně pověřeno vzděláváním učňů. Tito podnikoví školitelé se dělí do čtyř kategorií:
Pouze 6 % vykonává roli školitele na plný úvazek, zatímco zbytek tuto funkci zastává na částečný úvazek. Pracovníků, kteří se podílejí na vzdělávání učňů, je však v praxi mnohem více. Do procesu vzdělávání se totiž někteří pracovníci zapojují neformálně (bez osvědčení).
Základním legislativním rámcem pro kvalifikaci podnikových školitelů v Německu je zákon o odborném vzdělávání (BBiG, 1969) a vyhláška o způsobilosti školitelů (AEVO, 1972). Podle zákona o odborném vzdělávání mohou vzdělávání ve firmách poskytovat pouze osobnostně a odborně způsobilé osoby. Vyhláška o způsobilosti školitelů dále stanovuje minimální požadavky na kvalifikaci podnikových školitelů a definuje zmiňované standardy osobnostní a odborné způsobilosti. Prostřednictvím rámcového plánu vyhláška vymezuje obsah, jehož zvládnutí má budoucí podnikový školitel prokázat během zkoušky, kterou obvykle organizují komory (zejména řemeslná a obchodní komora a průmyslová a hospodářská komora). Rámcový plán také slouží jako doporučená osnova pro kurzy, které připravují zájemce o pozici školitele ke zkoušce. Poskytovat vnitropodnikové školení jsou zároveň oprávněni také držitelé mistrovské zkoušky v daném řemesle.
Vyhláška s pomocí rámcového plánu měla zajistit jednotné standardy kvality pro přípravu podnikových školitelů. V minulosti se ale setkávala s částečným odporem ze strany firem. V roce 2003 byla dokonce platnost vyhlášky pozastavena, aby se snížil administrativní tlak, a podniky tak mohly navýšit počet míst v odborné přípravě v době vysoké nezaměstnanosti. V návaznosti na četné problémy s kvalitou vzdělávání byla však vyhláška v roce 2009 znovu uvedena v platnost. Od té doby je vnímána i zaměstnavateli jako minimální standard pro podnikové školitele a současně jako klíčový nástroj pro zajištění kvality odborného vzdělávání.
Spolkový institut pro odborné vzdělávání a přípravu se ve své studii (2020–2021) zabýval tím, zda vyhláška o způsobilosti školitelů a její rámcový plán dostatečně odrážejí výzvy současného světa. Ukázalo se, že kompetence podnikových školitelů, které stanovuje vyhláška, nedostačují pro řešení výzev transformujícího se trhu práce. Studie doporučila zachovat vyhlášku jako dostatečně flexibilní nástroj, ale modernizovat rámcový plán, aby odpovídal současným výzvám, jako je digitalizace, udržitelnost, demografické změny či heterogenita. Doporučení byla v roce 2023 ve vyhlášce zohledněna.
Podpora podnikových školitelů v Německu se však neomezuje pouze na aktualizace legislativních rámců. Existuje také celá řada dalších podpůrných iniciativ pro podniky a školitele, které ve školeních zohledňují témata digitalizace a udržitelnosti. Jednou z nich je celostátní kvalifikační program dalšího vzdělávání MIKA v rozsahu 60 hodin, který podporuje mediální a IT dovednosti pracovníků ve vzdělávání. V souvislosti s rostoucím nedostatkem kvalifikované pracovní síly je stále důležitější umět nabídnout mladým lidem atraktivní a moderní odborné vzdělávání. K tomu patří i základní znalosti informačních a komunikačních technologií, které by školitelé měli profesionálně využívat.
Další iniciativy směřují k zapojení mentorů ve firmách s cílem zvýšit účast zaměstnanců s nízkou formální kvalifikací v odborném vzdělávání a přípravě nebo například podporují výměnu zkušeností mezi školiteli, kterým zároveň poskytují metodickou podporu ve formě nejrůznějších plánů školení či kulatých stolů.
Hodnotitelé z členských zemí sítě EQAVET nabídli německým odborníkům na základě prozkoumání jejich systému několik doporučení:
Kvalifikace školitelů je klíčovým aspektem kvality odborného vzdělávání a její přizpůsobení novým výzvám je nezbytné pro zajištění kvalitní přípravy budoucích pracovníků.
Systém EQAVET je založen na cyklu zajišťování a zlepšování kvality odborného vzdělávání a zahrnuje deskriptory a ukazatele využitelné pro řízení kvality jak na systémové úrovni, tak na úrovni poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy. EQAVET poskytuje rámec spočívající ve společných zásadách, které mají pomoci členským státům při posuzování a zlepšování kvality jejich systémů odborného vzdělávání a přípravy. Sadu nástrojů EQAVET lze využít ve všech typech vzdělávacích prostředí, ať už ve školách, nebo na pracovišti.
Quality assurance and qualification of in-company trainers in IVET (dual system) and CVET in Germany: Flash Report from the EQAVET Peer Review in Germany: 25–26 June 2024. EQAVET. [cit. 2024-08-06]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=1536&furtherNews=yes&newsId=10208