Členové sítě EQAVET diskutovali o relevantnosti nástrojů, které mají zajišťovat kvalitu dalšího odborného vzdělávání a přípravy v Německu. Kde spatřují prostor pro zdokonalení systému?
Spolkový institut pro odborné vzdělávání a přípravu (BIBB) uspořádal v roce 2022 peer review, která se zaměřila na nástroje pomáhající se zajišťováním kvality dalšího odborného vzdělávání a přípravy v Německu. Setkání se zúčastnili členové sítě EQAVET z České republiky, Rakouska, Řecka, Maďarska a Litvy. Jejich úkolem bylo poskytnout zpětnou vazbu a náměty k tomu, jak vylepšit stávající opatření v oblasti zajišťování kvality.
Zajišťování kvality dalšího odborného vzdělávání v Německu
Formální další odborné vzdělávání a příprava jsou v Německu regulovány na federální úrovni, a to zákonem o odborném vzdělávání (BBiG) a živnostenským řádem (HwO). Kromě toho existují pro oblast dalšího vzdělávání a přípravy také standardy a postupy zajišťování kvality:
Tato opatření hrají společně se zákonem o odborném vzdělávání (BBiG) hlavní roli v zajišťování kvality dalšího odborného vzdělávání a přípravy. Peer review se proto zabývala tím, do jaké míry uvedené nástroje tuto roli naplňují a jak mohou pomoci reagovat na výzvy v podobě digitalizace, demografických změn a ekologické transformace.
Zákon o ochraně distančního vzdělávání
Distanční vzdělávání je v Německu regulovanou formou poskytování dalšího vzdělávání (jak formálního, tak neformálního) a počet schvalovacích řízení pro distanční vzdělávání v posledních letech výrazně vzrostl.
Hlavním účelem zákona o ochraně distančního vzdělávání (FernUSG) je zajistit kvalitu všech distančních kurzů dalšího vzdělávání. Tvorba distančních vzdělávacích kurzů i zajišťování jejich kvality proto musí splňovat požadavky německého úřadu pro distanční vzdělávání (ZFU), který zodpovídá za schvalování nových kurzů. Zákon také poskytuje ochranu spotřebitelům prostřednictvím schvalování odborných vzdělávacích kurzů s celonárodně uznávaným standardem kvality.
Regulace další odborné přípravy
Další odborné vzdělávání a příprava v Německu staví na vysoce regulovaném systému počátečního odborného vzdělávání a přípravy. Další odborná příprava je ošetřena zákonem o odborném vzdělávání, živnostenským řádem a dalšími předpisy. Poslední novelizace uvedeného zákona zavedla nové standardizované označení kvalifikací pro úrovně další odborné přípravy. Názvy všech tří úrovní jsou ekvivalentem specializací, které existují v rámci formálního dalšího odborného vzdělávání a přípravy:
Požadavky na kvalitu a financování státem
Další vzdělávání dotované státem musí v Německu splňovat požadavky na zajišťování kvality, obvykle prostřednictvím akreditace a certifikace. Existují zde dva zdroje financování. Jeden podporuje vzdělávání přes úřady práce, které je určené nezaměstnaným a specifickým skupinám zaměstnaných ohrožených nezaměstnaností. Druhý zajišťuje finanční podporu účastníkům formálního dalšího odborného vzdělávání a přípravy. Poskytovatelé vzdělávání, jejich metody i vzdělávací obsah, musejí být akreditováni expertními orgány, které zase musejí disponovat akreditací od Německého akreditačního úřadu (DAkkS). V rámci těchto dvou zdrojů financování jsou hlavními mechanismy pro zajišťování kvality nařízení o akreditaci a schvalování na podporu zaměstnanosti (AZAV) a zákon o podpoře zvyšování odborné kvalifikace (AFBG).
Výsledek diskuze
Zástupci členských zemí sítě EQAVET se shodli, že prezentované nástroje poskytují solidní základ pro rozvoj ucelenějšího systému pro zajišťování kvality, který by byl transparentnější a zahrnoval širší škálu nabídek dalšího vzdělávání a celoživotního učení. Navrhli také vytvořit národní systém pro validaci neformálního a informálního učení a pro uznávání výsledků předchozího učení. Obrovské množství dat o vzdělávání, kterými disponuje německý systém, by zároveň mohlo posloužit pro rozhodování založené na důkazech a pro slaďování vzdělávací nabídky s potřebami trhu práce. V neposlední řadě je důležité se věnovat zvyšování povědomí o systému, například vypracováním komunikační strategie, díky níž by se veřejnost dozvěděla o nabídce dalšího odborného vzdělávání a přípravy (například i v návaznosti na zelenou a digitální transformaci).
Co je EQAVET?
Systém EQAVET je založen na cyklu zajišťování a zlepšování kvality odborného vzdělávání a zahrnuje deskriptory a ukazatele využitelné pro řízení kvality jak na systémové úrovni, tak na úrovni poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy. EQAVET poskytuje rámec spočívající ve společných zásadách, které mají pomoci členským státům při posuzování a zlepšování kvality jejich systémů odborného vzdělávání a přípravy. Sadu nástrojů EQAVET lze využít ve všech typech vzdělávacích prostředí, ať už ve školách, nebo na pracovišti.
Quality Assurance in CVET: The examples of distance learning, nationally valid further training regulations and quality requirements in the case of state funding: Flash Report from the EQAVET Peer Review in Germany: 14–15 November 2022. EQAVET. [cit. 2024-05-30]. Dostupné z: https://vzdelavaniaprace.cz/eqavet/wp-content/uploads/sites/3/2023/08/EQAVET_PR-DE-Flash-report_Final.pdf