Model hodnocení škol v Moravskoslezském kraji má pomoci zvyšovat kvalitu vzdělávání a podpořit školy v řešení problémů. Na jeho vývoji se podílí více než 80 středních škol.
V Moravskoslezském kraji vzniká model hodnocení škol zřizovatelem. Jeho smyslem je pomoci středním školám zlepšit jejich kvalitu a ošetřit slabá místa.
Hodnocení zřizovatelem má vést ke kvalitě
Hodnotit školy a školská zařízení zřizovateli umožňuje školský zákon, a to na základě kritérií, která předem zveřejní (§ 12 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Zřizovatel se může zaměřit například na:
Zřizovatel stanovuje obsah a rozsah hodnocení. Zároveň by ale měl dodržovat určitá pravidla a usilovat o budování vzájemné důvěry. Hodnocení školy totiž není cílem samo o sobě. Mělo by napomoci ke zkvalitnění práce školy. Zřizovateli také poskytuje podklady ke zlepšení podmínek pro práci školy.
Hodnocení zřizovatelem by mělo být součástí koncepčního přístupu a probíhat ve spolupráci se školou. Zřizovatel po škole vyžaduje pouze údaje, které:
Do pilotního projektu zaměřeného na implementaci komplexního modelu hodnocení středních škol jejich zřizovatelem se v Moravskoslezském kraji zapojilo 85 středních škol (příspěvkových organizací kraje). Na přípravě a ověřování hodnoticích kritérií se svými praktickými zkušenostmi podílejí také vybraní ředitelé škol v rolích metodiků.
Kraj při tvorbě modelu hodnocení vytipoval kritéria, která jsou ověřována na sesbíraných datech z terénu. Vznikl také systém pro sběr, zpracování a vyhodnocování dat získaných nejenom z Cermatu a ze středních škol, ale také z ekonomických systémů či z činnosti krajského úřadu. Kraj tak získá přehledný zdroj informací o konkrétní škole.
V současné době obsahuje model hodnocení školy zřizovatelem devět hodnocených oblastí. Čtyři oblasti, které se týkají zejména výsledků vzdělávání, projektové činnosti škol a zapojení do soutěží, vycházejí z dat získávaných přímo ze škol. Zbývajících pět oblastí čerpá z dat dostupných z ekonomických či jiných systémů krajského úřadu. Jedná se například o údaje o činnostech školy mimo jejich hlavní vzdělávací činnost, jako je doplňková činnost, a také o údaje z kontrol krajského úřadu a České školní inspekce.
Jeden z pilířů modelu hodnocení škol spočívá v monitorování výsledků vzdělávání žáků ve středních školách. Kraj coby zřizovatel škol se zaměří na zjišťování kvality prostřednictvím sledování výsledků vzdělávání u přijímacích a maturitních zkoušek. Konkrétně půjde o vyhodnocení úspěšnosti žáků u jednotné přijímací zkoušky a ve společné části maturitní zkoušky.
Každá ze zapojených škol by měla mít tzv. kartu školy. Jedná se o graficky zpracovanou sumarizaci hodnocení školy. Její přidanou hodnotou je objektivní zpětná vazba v hodnocených oblastech, která vychází z kvantitativní analýzy zpracovávané každý rok. Karta školy také zobrazuje porovnání reálného stavu školy v hodnocených oblastech za daný školní rok s ostatními školami z různých hledisek (velikost školy, velikost místa sídla, skupina školooborů apod.). Karta současně představuje nástroj hlubší spolupráce zřizovatele s vedením školy.
Komplexní model hodnocení škol umožní kraji jako zřizovateli:
Moravskoslezský přístup k hodnocení škol zřizovatelem by měl v budoucnu rovněž napomoci snížit administrativní zátěž škol a školských zařízení a umožnit jim věnovat více pozornosti rozvoji vzdělávání a zvyšování kvality poskytovaných služeb. Do komplexního modelu hodnocení totiž školy přispívají daty v jasně nadefinované a jednotné struktuře. Tím se snižuje množství doplňujících dotazů od zřizovatele i nutnost provádění dalších dotazníkových šetření.
Školy mohou informace, které pro model hodnocení zpracovávají, rovněž dále využít, například jako:
Hodnocení škol je klíčové pro zkvalitňování vzdělávacího procesu. Poskytuje zpětnou vazbu nejen školám samotným, ale i jejich zřizovatelům, kteří tak mohou cíleně podporovat rozvoj škol a pomoci jim překonávat překážky.
Chcete se dozvědět více o hodnocení škol zřizovatelem? Prostudujte si Doporučení pro zřizovatele k hodnocení škol.
Drozd, T., Frýbová, A., Hřebecký, M., Kneřová, J., Slejšková, L., & Zeman, J. (2024). Kápézetka: Průvodce pro zřizovatele škol. EDUin. Dostupné z: https://www.eduin.cz/app/uploads/2024/09/KPZ_2024_online.pdf
Moravskoslezský kraj (2024). Výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v Moravskoslezském kraji za školní rok 2022/2023. https://www.msk.cz/assets/temata/skolstvi/vz-2022_2023_do-rk.pdf
Moravskoslezský kraj (2024). Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje 2024–2028. https://www.msk.cz/assets/temata/skolstvi/dz-msk-2024_2028_final_1.pdf