Jak hodnotí čeští učitelé odborného vzdělávání spolupráci s vedením a kolegy? Spolupráce je celkově z hlediska postojů lépe přijímána na soukromých školách. Intenzivněji však spolupracují naopak učitelé na veřejných školách. Pozitivní postoj ke spolupráci s vedením mají především začínající učitelé.
Spolupráce coby jedna z podob profesionální praxe učitelů odborného vzdělávání podporuje profesní rozvoj učitelů i kvalitu vzdělávání na středních odborných školách. Usnadňuje zavádění vzdělávacích reforem, inovace ve vyučování a adaptaci učitelů na změny. Otázka, jak může spolupráce podpořit zvládání nových výzev, přesto nebyla v České republice doposud zkoumána.
Analýza dat České školní inspekce (2024), kterou provedli akademičtí pracovníci Univerzity Hradec Králové a České zemědělské univerzity v Praze, patří k prvním počinům mapujícím spolupráci učitelů odborného vzdělávání v českém prostředí. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak učitelé odborných předmětů a praktického vyučování z veřejných a soukromých středních odborných škol hodnotí spolupráci s ostatními učiteli ve škole a s vedením školy v různých fázích své kariéry. Spolupráce je přitom chápána jako interakce učitelů při společných ad hoc aktivitách nebo činnostech (např. výměna informací, společná výuka, vzájemná hospitace), které směřují ke sdílenému cíli.
Z výzkumu vyplynulo několik důležitých aspektů spolupráce mezi učiteli odborného vzdělávání a vedením školy. Začínající učitelé projevují pozitivnější postoje ke spolupráci s vedením školy za účelem zkvalitnění vzdělávacího procesu než učitelé v dalších fázích své kariéry. Může to být dáno jejich angažovaností, kdy ve své práci spatřují výzvu. Zároveň také nejsou zatíženi zavedenou školní kulturou.
Překvapivě podobně jako začínající učitelé hodnotí spolupráci s vedením učitelé s praxí 31 let a více, tedy učitelé v poslední fázi své kariéry. Patrně se u nich projevuje sebejistota, která se opírá o zkušenosti a dovoluje učitelům improvizovat, umožňuje jim odstup a nadhled. Na druhou stranu jsou tito zkušení učitelé svázáni pocitem odpovědnosti, která je vede k týmové spolupráci ve škole. Nejméně pozitivní postoje ke spolupráci s vedením mají učitelé s praxí od 4 do 23 let.
Co se týče spolupráce mezi učiteli navzájem v různých fázích profesního života, výzkum neodhalil významné rozdíly. Stejně tak intenzita spolupráce mezi učiteli se dle délky praxe příliš neliší, což naznačuje, že učitelé v průběhu svého profesního života spolupracují přibližně stejně intenzivně.
Index spolupráce učitelů a vedení směřující ke zkvalitnění vzdělávacího procesu dle délky praxe učitelů
Analýza dat České školní inspekce také odhalila rozdíly mezi veřejnými a soukromými školami. Na soukromých školách učitelé odborného vzdělávání uváděli lepší postoje ke spolupráci s vedením školy a mezi sebou navzájem než na veřejných školách. Toto zjištění může být způsobeno větší konkurencí, ve které soukromé školy působí, a závislostí jejich financování na počtu žáků. Veřejné školy si oproti tomu mohou být více jisty svou dlouhodobou existencí, kterou snížený počet žáků ve škole nemusí ohrozit.
Na druhou stranu intenzita spolupráce mezi učiteli dosáhla vyšší hodnoty ve veřejných školách, což lze vysvětlit delší historií těchto škol a zavedenou kulturou spolupráce (např. společné plánování výuky, spolupráce v rámci předmětových komisí, hospitace u kolegů).
Výzkum byl založen na sekundární analýze dat České školní inspekce ze školních let 2018/2019 až 2022/2023, s výjimkou školního roku 2020/2021 kvůli pandemii covidu-19. Data zahrnovala odpovědi 6 094 učitelů vyučujících odborné teoretické předměty, praktické vyučování či odborný výcvik ze 672 odborných škol po celé České republice (tj. 67,7 % všech odborných škol v ČR). 79,8 % respondentů působilo na veřejných školách, 16,6 % na soukromých školách, 1,3 % na školách zřizovaných církví a 2,3 % na školách zřizovaných obcemi či státní správou.
Výsledky analýzy dat České školní inspekce poukazují na potřebu monitorování spolupráce, která přináší benefity nejen pro učitele, ale i pro celkovou kvalitu vzdělávání na středních odborných školách. To je také důvod, proč jsou v řadě evropských zemí přijímána opatření na podporu spolupráce učitelů na úrovni vzdělávacího systému nebo konkrétních škol. V České republice ucelenější obrázek o spolupráci učitelů odborného vzdělávání na různých typech středních odborných škol zatím chybí.
Chcete se dozvědět více? Přečtěte si kompletní příspěvek Collaboration of Vocational Teachers in VET Schools in the Czech Republic.
Autory výzkumu jsou Ing. et Bc. Stanislav Michek, Ph.D., (Univerzita Hradec Králové) a Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D., (Česká zemědělská univerzita v Praze).
Michek, S., & Hlouškova, L. (2024). Collaboration of vocational teachers in VET schools in the Czech Republic. In C. Nagele, B. Esmond, N. Kersh, & B. E. Stalder (Eds.), Trends in vocational education and training research, vol. VII. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), Vocational Education and Training Network (VETNET) (pp. 82–92). VETNET.
https://doi.org/10.5281/zenodo.13236847
Foto od Amy Hirschi na Unsplash