Evropské odborné vzdělávání reaguje na digitální transformaci. Zatímco vysoce digitalizované Estonsko řeší kvalitu e-learningu, Nizozemsko se zaměřuje na komplexní rozvoj digitálních dovedností učitelů. Česká republika odpovídá na změny revizí vzdělávacích programů.
Digitalizace je jedním z megatrendů, který ovlivňuje celou společnost včetně odborného vzdělávání a přípravy. Nové digitální nástroje a vzdělávací prostředí vzbuzují diskuse na vnitrostátní i evropské úrovni. Síť EQAVET proto uspořádala v listopadu 2023 akci s názvem „Quality assuring the digital tools and delivery in VET“ s cílem zamyslet se nad digitalizací z pohledu zajišťování kvality v odborném vzdělávání.
Digitální nástroje a vzdělávací prostředí s sebou nesou nové profesní role, způsoby učení, pedagogické přístupy i způsoby hodnocení. Digitalizace proto ovlivňuje i zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Síť EQAVET již dříve identifikovala šest oblastí souvisejících se zajišťováním kvality ve vztahu k digitalizaci v odborném vzdělávání a přípravě:
Jak k některým z celé řady výzev přistupují evropské země? Akce sítě EQAVET přinesla příklady ze systémové úrovně v Estonsku, Nizozemsku i Česku.
Estonsko: vysoká míra digitalizace i proměnlivá kvalita e-learningu
Digitální transformace je v Estonsku zohledněna na národní úrovni ve strategických dokumentech. Estonské ministerstvo školství a výzkumu připravilo pro období 2021–2025 vzdělávací strategii, jejíž tři hlavní cíle jsou:
Vzdělávací strategie rovněž zahrnuje několik akcí přímo svázaných s digitalizací: rozvoj individualizovaného a diverzifikovaného učení, vývoj digitálních řešení pro vzdělávání, pro řízení individuálních vzdělávacích a kariérních cest i pro hodnocení dovedností, rozvíjení a zavádění různých metod pro učení se i vyučování a dále také zvyšování povědomí o příležitostech i rizicích digitalizace.
Estonsko si kromě toho vytyčilo cíle pro rok 2035, které obsahují:
Digitalizace v Estonsku zvýšila dostupnost a rozmanitost vzdělávání i efektivitu systému. Digitální infrastruktura estonských škol je zároveň na vysoké úrovni. Hodnocení kvality odborného vzdělávání (2022) ukazuje, že v Estonsku se používají virtuální prostředí a nástroje pro spolupráci, žákům i učitelům je poskytována technologická podpora a žáci si mohou samostatně řídit vlastní učení pomocí e-kurzů a e-learningu.
Na druhou stranu digitální dovednosti učitelů mají různou úroveň, existuje zde množství informačních systémů a kvalita e-learningových materiálů je nekonzistentní.
Pro e-kurzy byla před několika lety vyvinuta značka kvality s cílem zlepšit jejich úroveň a sdílet dobrou praxi. Tato značka vyjadřuje dobrou kvalitu kurzu a vysokou míru integrace digitálních technologií v procesu učení, včetně stanovených a pravidelně aktualizovaných kritérií hodnocení a sebehodnocení.
Nizozemsko: komplexní podpora digitálních kompetencí učitelů
Nizozemsko se zaměřuje na digitální kompetence učitelů, které sleduje na institucionální úrovni v rámci programu „Digitální kompetence“ (váže se na ukazatel 2 rámce EQAVET – investice do vzdělávání učitelů a instruktorů). Jeho cílem je získat přehled o skutečných digitálních dovednostech učitelů a jejich chování vůči digitálním technologiím a v návaznosti na to tvořit příslušné politiky.
Nizozemští učitelé by měli být schopni díky svému počátečnímu i dalšímu profesnímu rozvoji zajišťovat vysoce kvalitní vzdělávání, což zahrnuje také technické a digitální dovednosti, jako je výuka ve virtuálním prostředí. Všichni učitelé a instruktoři by proto měli mít určitou úroveň digitálních kompetencí, a to jak ve vztahu k zajištění obsahu, tak k metodice výuky. Osvojování dovedností je však stále potřeba podporovat:
Česká republika: revize vzdělávacích programů
Také Česká republika, zastoupená Martinem Úlovcem – zmocněncem pro digitalizaci a digitální vzdělávání při MŠMT, představila svůj systémový přístup k digitálnímu vzdělávání a digitální transformaci odborného vzdělávání. Národní strategie umělé inteligence je postupně zaváděna do praxe od roku 2020. Masivní podpora se týká rovněž vzdělávání učitelů. Do roku 2025 by měly školy do svých vzdělávacích programů postupně zavést průřezové digitální dovednosti, informatické myšlení a nový obsah informatiky.
Revidované vzdělávací programy se zaměřují na:
Mezi budoucí priority patří:
V přípravě je nový rámec pro digitální vzdělávání na roky 2023–2027.
Evropský rozměr digitalizace
Digitalizace odborného vzdělávání a digitální vzdělávání mají oporu v doporučení Rady EU o odborném vzdělávání a přípravě z roku 2020 a v Osnabrücké deklaraci, ale také v doporučení Rady EU z roku 2022 o mikrocertifikátech a individuálních vzdělávacích účtech.
Na podporu digitálních dovedností jsou k dispozici nástroje EU:
Co je EQAVET?
Systém EQAVET je založen na cyklu zajišťování a zlepšování kvality a zahrnuje deskriptory a ukazatele využitelné pro řízení kvality jak na systémové úrovni, tak na úrovni poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy. EQAVET poskytuje rámec spočívající ve společných zásadách, které mají pomoci členským státům při posuzování a zlepšování kvality jejich systémů odborného vzdělávání a přípravy. Sadu nástrojů EQAVET lze využít ve všech typech vzdělávacích prostředí, ať už ve školách, nebo na pracovišti. Od roku 2020 rámec EQAVET zahrnuje také ukazatele týkající se digitálních aspektů.
Quality Assurance of digital tools and delivery in VET: Summary Report from the EQAVET Peer Learning Activity: 22-23 November 2023. EQAVET. [cit. 2024-01-22].