Nahlásit chybu
Navrhnout vylepšení
EQAVET
Search
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás
  • Hlavní stránka
  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Evaluační nástroj pro školy

Máte na starost praktické vyučování na střední nebo vyšší odborné škole? Pak si možná kladete tyto otázky:

  • Je naše spolupráce se zaměstnavateli v oblasti praktického vyučování kvalitní?
  • Daří se studujícím během praktického vyučování dosahovat očekávaných výsledků učení?
  • Mají zaměstnavatelé odpovídající podmínky pro rozvoj našich žáků a studentů?

Zajistit kvalitní praxi je jednodušší s evaluačním nástrojem pro praktické vyučování. Nový nástroj doporučený Českou školní inspekcí umožňuje vyhodnotit podmínky praktického vyučování, které probíhá na pracovištích zaměstnavatelů (např. ve firmách) nebo školních pracovištích (např. v dílnách).

  • Vyzkoušejte evaluační nástroj
Pro koho je nástroj určen?

Odpovědnost za průběh i kvalitu praktického vyučování, ať se odehrává kdekoliv, nese škola. Nástroj je proto určen pracovníkům a pracovnicím středních a vyšších odborných škol, kteří mají na starost praktické vyučování. Jedná se zejména o:

  • zástupce a zástupkyně ředitele/ředitelky pro praktické vyučování a odborný výcvik;
  • vedoucí učitele a učitelky praktického vyučování a odborného výcviku.
K čemu nástroj slouží?

S pomocí nástroje je možné:

  • ověřit si, zda studující dosahují během praktického vyučování očekávaných výsledků učení;
  • systematicky shromažďovat podklady k hodnocení praktického vyučování a pro jeho zlepšování;
  • sledovat kvalitu praktického vyučování v čase;
  • připravit podklady pro vlastní hodnocení školy dle kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (kritérium 2.1 a dále např. 1.5 a 2.4) využitelné při návštěvě České školní inspekce.

Evaluační nástroj je určen k hodnocení praktického vyučování, které probíhá:

  • na pracovišti zaměstnavatele:
    • výrobní a obchodní firmy;
    • neziskové organizace;
    • nemocnice, laboratoře a zařízení sociální péče a mnohé další.
  • na školním pracovišti středních a vyšších odborných škol:
    • školní dílny a laboratoře či odborné učebny;
    • školní provozovny (např. hotel, kadeřnictví);
    • střediska praktického vyučování a další.
Postup práce s nástrojem

Jako zástupce školy pracujete s nástrojem ve třech krocích:

  1. Vyplníte základní údaje o škole.
  2. Na základě dostupných podkladů hodnotíte praktické vyučování v pěti oblastech:
    • podmínky vyplývající z legislativy;
    • provozní podmínky;
    • personální zajištění;
    • podmínky učení se na pracovišti;
    • výsledky učení.
  1. Zpracujete souhrnné hodnocení praktického vyučování a navrhnete zlepšení pro další období.
Proč vyzkoušet evaluační nástroj?
  • Zkvalitnění praktického vyučování: S nástrojem monitorujete aktuální stav a hledáte cesty ke zlepšení.
  • Pohledy různých aktérů: Nástroj zohledňuje perspektivu školy, zaměstnavatelů i studujících.
  • Přístup založený na důkazech: Hodnocení vychází z podkladů o praktickém vyučování získaných školou.
  • Bezpečné prostředí: Školní data uložená v evaluačním nástroji jsou v bezpečí. Pouze vy rozhodujete o tom, jak s nimi naložíte.
  • Aktuálnost: Nástroj je v souladu s platnou legislativou a reflektuje současné poznání, cyklus pro zajišťování kvality (EQAVET) a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání České školní inspekce v modifikaci pro střední a vyšší odborné školy.

Udělejte krok k lepšímu učebnímu zážitku z praktického vyučování:

  1. Zaregistrujte se na platformě Autoevaluace: autoevaluace.eqavet.cz
  2. Prostudujte si návod: autoevaluace.eqavet.cz/pokyny
  3. Vyzkoušejte evaluační nástroj a podpořte kvalitu praktického vyučování na vaší škole.

Hlavní rozcestník

  • Co je EQAVET
  • Kvalita v odborném vzdělávání
  • Příklady dobré praxe
  • O nás

Důležité odkazy

  • GDPR
  • Kontakt
  • Ke stažení
EQAVET
  • EQAVET
  • NPI ČR
  • Senovážné náměstí 25, 110 00 Praha 1
Financováno Evropskou unií. Názory vyjádřené jsou názory autora a neodráží nutně oficiální stanovisko Evropské unie či Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu (EACEA).  Evropská unie ani EACEA za vyjádřené názory nenese odpovědnost.
Všechna práva vyhrazena | 2025