Základním a nejdůležitějším principem zajišťování kvality je cyklus kvality, který probíhá ve čtyřech fázích:
1. Plánování
Stanovte si jasné, vhodné a měřitelné cíle a naplánujte, jaké použijete metody, postupy a zdroje financování.
2. Realizace
Rozpracujte aktivity, které vám pomohou dosáhnout stanovených cílů (např. zapojení zaměstnavatelů do přípravy, realizace a vyhodnocování odborné přípravy žáků na pracovišti).
3. Vyhodnocení
Promyslete si a navrhněte, jaké hodnoticí mechanismy založené na sběru a zpracování dat použijete pro posouzení dosažených výsledků a výstupů.
4. Revize
Získejte zpětnou vazbu a zapracujte ji do případného návrhu na změny. Diskutujte se zapojenými aktéry. Vytvořte postupy pro dosažení požadovaných výsledků a/nebo nové cíle.
Cyklus kvality využívá řada sofistikovaných komplexních systémů pro řešení kvality jako svou součást (např. ISO, CAF, akční plánování, strategic management, projektové plánování). Jde o přehledný postup, známý též jako cyklus PDCA (Plan, Do, Check, Act).
Jednotlivé fáze cyklu kvality jsou vzájemně propojené. Každá fáze má své náležitosti, metodiku, návodné otázky, nápovědu, které lze využít ve škole, firmě i mezinárodní spolupráci. Týká se počátečního i dalšího vzdělávání.
Využívání cyklu kvality může pomoci sledovat, udržovat, zvyšovat a zlepšovat kvalitu v odborném vzdělávání. Výhodou je zejména to, že lze průběžně monitorovat a vyhodnocovat plnění stanovených cílů a na základě získané zpětné vazby je zpětně revidovat a upravovat. Fáze cyklu kvality popisují, které konkrétní činnosti je potřeba sledovat a dodržet, aby bylo možné splnit úroveň a kvalitu dosahovaných výsledků. Poskytují tak praktický návod k tomu, čemu věnovat pozornost a čemu se vyhnout.
Příklady využití cyklu kvality – systém (stát, kraje)
Příklady využití cyklu kvality – vzdělavatelé (SOŠ a SOU)