Akce sítě EQAVET se zaměřila na reformy odborného vzdělávání v Bulharsku. Kromě strategických priorit a spolupráce se sociálními partnery se zabývala také otázkou, jak může odborné vzdělávání pomoci naplňovat potřeby trhu práce.
Změnám odborného vzdělávání v Bulharsku se v roce 2023 věnovala akce sítě EQAVET. Setkání ve formátu peer review uspořádalo bulharské Ministerstvo školství a vědy a zúčastnilo se ho šest evropských zemí, včetně České republiky. Účastníci diskutovali o strategických prioritách probíhajících reforem v Bulharsku i o úloze sociálních partnerů v odborném vzdělávání. Jedním z hlavních témat bylo, jak strukturovat proces tvorby a revizí kurikula odborného vzdělávání a přípravy, aby kurikulum bylo flexibilní a odpovídalo potřebám trhu práce.
Modernizace odborného vzdělávání v Bulharsku
V posledních letech se bulharská vláda zavázala ke změnám systému odborného vzdělávání a přípravy. Důraz je kladen na aktualizaci vzdělávacích programů, které by měly odrážet strukturální změny trhu práce, a také na úpravu profesních standardů. V souvislosti se zelenou a digitální transformací se v Bulharsku musí celá řada odvětví přizpůsobit novým předpisům a pracovníci musí projít rekvalifikací.
Jak najít ty správné mechanismy a kritéria pro identifikaci potřeb trhu práce a zajistit odborné vzdělávání, které bude na tyto potřeby reagovat? Zástupci zúčastněných zemí se zaměřili na to, jak:
Rámec pro rozvoj odborného vzdělávání a klíčové akce
Strategické priority a probíhající reformy v oblasti řízení odborného vzdělávání v Bulharsku reflektuje Strategický rámec pro rozvoj vzdělávání, odborné přípravy a učení 2021–2030. Tento dokument zahrnuje následující klíčové akce:
Spolupráce se sociálními partnery
V Bulharsku je v oblasti odborného vzdělávání a přípravy patrný trend posílit roli sociálních partnerů při tvorbě politik a při jejich zavádění do praxe. Sociální partneři tuto snahu vítají. Zapojují se například do vypracování 450 profilů povolání a kurikula pro specifické digitální dovednosti s využitím Evropského rámce digitálních kompetencí pro občany (DigComp2.1). Účastní se také vývoje 90 odvětvově zaměřených rámců kvalifikací pro identifikaci všeobecných a specifických digitálních kompetencí.
Sledování uplatnění absolventů
Bulharsko rovněž pracuje na vývoji mechanismu pro sledování uplatnění absolventů. Ve třech bulharských regionech byl proto vytvořen a otestován pilotní model, který shromažďuje data týkající se žáků odborného vzdělávání a přípravy, kteří absolvovali v roce 2018, a kombinuje je s daty z databází Ministerstva školství a vědy a Národního institutu sociálního zabezpečení.
Odvětvově zaměřené rámce dovedností
Dalším důležitým krokem je vývoj rámců dovedností pro konkrétní odvětví, založených na aktuálních informacích přímo od zaměstnavatelů či expertů, a to ve třech pro Bulharsko klíčových odvětvích: stavebnictví, dopravě a IT. Očekává se, že tyto rámce pomohou při tvorbě a aktualizacích seznamu dovedností vztahujících se ke konkrétní profesi. Dovednosti budou uspořádány, klasifikovány a propojeny do logických struktur a praktické taxonomie navázané na odborné vzdělávání a přípravu. Taxonomie vychází z principů sítě O*NET (Occupational Information Network), Evropské klasifikace dovedností/kompetencí, kvalifikací a povolání (ESCO) a dalších.
Výsledek peer review
Účastníci peer review sítě EQAVET se shodli, že současné plány, strategie a pilotní projekty v Bulharsku představují dobrý základ pro další práci, která by měla zahrnovat následující kroky:
Co je EQAVET?
Systém EQAVET je založen na cyklu zajišťování a zlepšování kvality odborného vzdělávání a zahrnuje deskriptory a ukazatele využitelné pro řízení kvality jak na systémové úrovni, tak na úrovni poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy. EQAVET poskytuje rámec spočívající ve společných zásadách, které mají pomoci členským státům při posuzování a zlepšování kvality jejich systémů odborného vzdělávání a přípravy. Sadu nástrojů EQAVET lze využít ve všech typech vzdělávacích prostředí, ať už ve školách, nebo na pracovišti.
Ensuring Labour Market Relevance of VET in Bulgaria: Flash Report from the EQAVET Peer Learning Activity: 21–22 February 2023. EQAVET. [cit. 2024-04-25]. Dostupné z: https://vzdelavaniaprace.cz/eqavet/wp-content/uploads/sites/3/2023/08/EQAVET_PR-BG-Flash-report-final.pdf