Jde o velmi efektivní nástroj pro hodnocení již zvolených nebo užívaných postupů, předávání zkušeností, návrhů, řešení a doporučení s možností získat zpětnou vazbu a náměty k případné revizi způsobu řešení témat či oblastí, kterými se aktuálně ve svém regionu (škole nebo instituci) zabýváte. Aktivita se může realizovat jen mezi dvěma či více institucemi či zeměmi.
Metoda vzájemného hodnocení může být vnímána jako alternativa k formální externí evaluaci, a je proto i příležitostí pro případnou mezinárodní spolupráci a síťování. Umožňuje získat erudovaný názor, pohled i rady zvenčí, a identifikovat tak slabá místa a slepé uličky, ale také zdůraznit příklady dobré praxe a silné stránky.
Peer review je metoda, která se v oblasti vzdělávání využívá v úrovni hodnocení systému, instituce a její činnosti nebo produktu. Jedná se o hodnocení poskytované jednou osobou nebo skupinou osob, tzv. peers, které mají ve své mateřské organizaci identickou nebo podobnou roli a vykonávají činnost obdobnou jako jejich protějšek v hodnocené organizaci. Peer review je založeno na kolegiálním (vrstevnickém), kritickém, avšak současně citlivém posouzení (kritický přítel). Jde o aktivitu dobrovolnou, která může doplňovat externí hodnocení organizace. Má formativní funkci a zaměřuje se na rozvoj a na podporu trvaného zlepšování kvality. Tato forma hodnocení vyžaduje intenzivní přípravu obou stran a má jasně stanovená pravidla (metodika, manuály či standardy).
Metodika zpracovaná Sekretariátem EQAVET (2. vydání, 2023): The EQAVET Network’s approach to VET system level Peer Reviews: A Manual https://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=en&catId=1536&furtherNews=yes&newsId=10518