Jakými charakteristikami se vyznačuje slovenský návrh systému validace výsledků neformálního a informálního učení a na jakých institucionálních pilířích stojí? To bylo tématem akce pořádané evropskou sítí EQAVET.
Slovenským systémem validace výsledků neformálního a informálního učení z pohledu kvality se v roce 2022 zabývala peer review sítě EQAVET. Na akci, jež pořádal Štátny inštitút odborného vzdelávania (ŠIOV) a slovenské ministerstvo školství, se setkali zástupci sedmi zemí, včetně České republiky. Jejich úkolem bylo poskytnout slovenským kolegům zpětnou vazbu k novému návrhu a sdílet zkušenosti se zaváděním obdobných reforem.
V posledních letech Slovensko zavedlo několik důležitých opatření, která napomohla doplnění národního modelu validace výsledků neformálního a informálního učení:
Čtyři institucionální pilíře nového systému validace na Slovensku
Navrhovaný systém validace stojí na čtyřech klíčových institucionálních komponentách:
Cesta zájemce o validaci výsledků učení
Nový systém validace na Slovensku představuje příležitost pro povolání a odvětví, která nejsou zahrnuta ve formálním vzdělávání. Jde například o úklid či obchod s nemovitostmi.
Zájemci o validaci výsledků učení osvojených neformální či informální cestou musí splňovat určité podmínky: musí být starší 18 let a absolvovat povinnou školní docházku. Následně mohou vstoupit do procesu validace, který se v souladu s evropskými zásadami skládá ze čtyř kroků: identifikace, dokumentace, hodnocení a validace jednotek výsledků učení.
Identifikace: V případě nejasností ohledně toho, kterou kvalifikaci si nechat ověřit, se kandidáti mohou obrátit na koordinační centra, která jim poskytnou informace a podporu. Pokud v tomto bodě kandidáti mají jasno, mohou přímo kontaktovat autorizované instituce.
Dokumentace: K ověření si kandidáti následně potřebují vytvořit portfolio, jehož prostřednictvím ukážou své dovednosti zkušební komisi. Portfolio může obsahovat několik typů dokumentů, včetně doporučujících dopisů od zaměstnavatelů či dokumentů vydaných jinými zeměmi. Pomoc při sestavování portfolia opět nabízejí koordinační centra.
Hodnocení: Portfolio posuzuje autorizovaná instituce. Pokud portfolio spolehlivě prokáže, že daná osoba má potřebné dovednosti, může jí být udělen certifikát. Pokud ale uchazečům pro získání kvalifikace něco chybí, musí absolvovat zkoušku. Hodnocení se provádí podle standardů, které vypracovalo 24 sektorových rad zastupujících každý sektor slovenského hospodářství.
Validace: Zájemci o validaci výsledků učení je na konci procesu (buď po předložení portfolia, nebo po absolvování zkoušky) vydán certifikát autorizovanou institucí.
Ministerstvo školství ve spolupráci se sociálními partnery propagovalo možnosti, které nabízí nový systém validace výsledků učení, prostřednictvím informační kampaně zacílené na všech 24 sektorů.
Co je EQAVET?
Systém EQAVET je založen na cyklu zajišťování a zlepšování kvality odborného vzdělávání a zahrnuje deskriptory a ukazatele využitelné pro řízení kvality jak na systémové úrovni, tak na úrovni poskytovatelů odborného vzdělávání a přípravy. EQAVET poskytuje rámec spočívající ve společných zásadách, které mají pomoci členským státům při posuzování a zlepšování kvality jejich systémů odborného vzdělávání a přípravy. Sadu nástrojů EQAVET lze využít ve všech typech vzdělávacích prostředí, ať už ve školách, nebo na pracovišti.
The new system for validation of results of non-formal education and informal learning in Slovakia and its quality assurance processes: Flash Report from the EQAVET Peer Learning Activity: 21–23 November 2022. EQAVET. [cit. 2024-03-13]. Dostupné z: https://vzdelavaniaprace.cz/eqavet/wp-content/uploads/sites/3/2023/08/EQAVET_PR-SK-Flash-report_final.pdf