Sekretariát EQAVET organizuje pravidelné vzdělávací aktivity pro Národní referenční body, na kterých mohou sdílet své zkušenosti jak na úrovni systému, tak poskytovatelů.
Shrnutí zprávy z akce EQAVET Peer Learning Activity, která se konala 22. a 23. listopadu 2023.
Chcete vědět, jaká témata se řeší ve vztahu ke kvalitě odborného vzdělávání v Evropě? Síť EQAVET organizuje od roku 2022 tzv. systémová peer review, jejichž cílem je pomoci zástupcům členských států zhodnotit nebo porovnat, co se v jejich zemi děje na národní úrovni ve vztahu k zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Tato peer review probíhají na principu vzájemného učení a primárně slouží Národním referenčním bodům EQAVET k revizi aktuálních přístupů na jimi vybrané téma. Národní referenční bod EQAVET v České republice (NPI ČR) vedl Peer Review na téma propojování počátečního odborného vzdělávání a dalšího vzdělávání a zpětnou vazbu na toto téma získal od odborníků z Rakouska, Německa, Litvy, Nizozemska a ze Slovenska.
Zástupci Národního referenčního bodu EQAVET v České republice se zúčastnili i několika peer review v zahraničí.
Rok 2024
Duální systém odborného vzdělávání v Německu stojí z velké části na školitelích ve firmách. Jejich kvalifikaci určuje zákon o odborném vzdělávání a vyhláška o způsobilosti školitelů. Dokážou tyto předpisy reagovat na dynamické společenské změny? Tím se formou peer review zabývali hodnotitelé sítě EQAVET.
Rok 2023
Inspirace z EQAVET Peer Review Litvy s názvem „Odbornost učitelů odborných škol ve vztahu k zajišťování kvality v odborném vzdělávání: rozvoj, využití a sdílení“ („VET teachers’ expertise for VET quality assurance: development, application and sharing“)
EQAVET Peer Review Bulharska „Zajištění relevance trhu práce a odborného vzdělávání v Bulharsku“ („Ensuring Labour Market Relevance of VET in Bulgaria“)
Inspirace z EQAVET Peer Review Rakouska s názvem „Externí pohled na nový systém řízení kvality škol v Rakousku, jeho koncept, implementaci a přechod z předcházejícího systému řízení kvality odborných škol k novému“ („External view on the new Quality Management System for Austrian Schools (QMS), its design, the implementation, and the transition from the previous QM system for VET schools (QIBB) to QMS“)
Inspirace z EQAVET Peer Review Malty s názvem „Implementace nové metodiky pro udělování akreditace a pro poskytovatele odborného vzdělávání na Maltě“ („The implementation of the new Accredation Manual and Manual for VET providers in Malta“)
Rok 2022
EQAVET Peer Review Německa s názvem „Zajišťování kvality v dalším odborném vzdělávání: příklad distančního vzdělávání, celostátně platná pravidla pro ověřování dalšího vzdělávání a požadavky na kvalitu v kontextu státního financování v Německu“ („Quality Assurance in CVET: The examples of distance learning, nationally valid further training regulations and quality requirements in the case of state funding’ in Germany“)
EQAVET Peer Review Slovenska s názvem „Nový systém ověřování výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení na Slovensku a jeho procesy zajišťování kvality“ („The new system for validation of results of non-formal education and informal learning in Slovakia and its quality assurance processes“)
Pokud vás zajímají témata peer review z dalších zemích, krátké zprávy z nich najdete ve virtuální knihovně sítě EQAVET Virtual library – Employment, Social Affairs & Inclusion – European Commission (europa.eu)
Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?