Efektivní komunikace je téma věčné (a vděčné). Jenže ne všichni techniky správné komunikace ovládají. Možná vlastně spíše naopak. Velké množství „diskutérů“ na sociálních sítích, v diskuzních kroužcích, setkáních, ale i osob v našem běžném životě využívá často spíše opačných technik – manipulace, zkreslování faktů, přesvědčování, vkládání podprahových myšlenek.
TIP ke čtení: 5 klíčových dovedností, které vám budou užitečné v každém zaměstnání
Zbraně vlivu je kniha věnovaná přesně těmto lidem – nebo lépe řečeno jejich manipulativním metodám a způsobům, kterými se snaží dosáhnout svého v nejrůznějších situacích. A vlastně je to i o nás z druhé strany. Jistě se vám mnohokrát stalo, že jste na něco kývli, i když jste si vlastně v hlavě říkali „ne“. Jak je to možné? Proč to děláme a jak to přesně funguje? Proč vlastně říkáme „ano“, i když s daným člověkem nebo úkolem nesouhlasíme?
Téma vyjednávání a přesvědčování na jednom místě
Robert Cialdini patří mezi nejcitovanější psychology současnosti. V knize Zbraně vlivu spojuje poznatky z oboru, ve kterém pracuje již více než pětatřicet let. V rámci svého výzkumu se věnuje především problematice vyjednávání, přesvědčování, ale i tomu, z jakých důvodů druhá strana manipulátorům podléhá. Kniha je tak sondou do „obou stran barikády“, kdy se nejen dozvíme metody, principy a podněty vedoucí k manipulacím, ale i tomu, co vede nejen k neúspěšné obraně, ale především k „neobraně“ vůči tomuto jednání.
Reklama na sto způsobu – fungují všechny?
Autor využíval pro získání podkladů svého výzkumu mnoho metod. Nejčastěji se převlékal a vydával za prodejce zboží, nechal se najímat jako podomní obchodník, dealer drogistického zboží, prodejce automobilů nebo pracovník PR agentury. Absolvoval školení nejrůznějších obchodních firem i kurzy prodejních dovedností. Analyzoval poté postupy nejúspěšnějších prodejců, aby zjistil, které metody na kupující fungují a které ne. Reklama je mocná zbraň, ale pokud neznáme základní zákonitosti fungování lidského mozku v reakci na nabídku, nebude nám fungovat.
Efektivní komunikace nemá vítěze ani poraženého
Je vlastně jedno, na které ze stran barikády se ocitáte nyní. Kniha může být vaší šancí dostat se nikoliv na druhou stranu bojiště s názvem „komunikace“, ale rovnou zmizet z celého pomyslného boje. Využití najde kniha samozřejmě v knihovničce reklamních manažerů, vyjednavačů, obchodníků i podnikatelů. Neztratí se ale ani u nás všech, kteří chceme poznat manipulativní metody, chceme se dozvědět více sami o sobě a využít těchto znalostí v praktickém životě.