Láká vás práce z domova? Rádi byste si organizovali pracovní povinnosti podle sebe? Potřebujete být při své práci kreativní? Vyzkoušejte home office, který se stává oblíbeným mezi zaměstnanci i podnikateli. Pro začátek vám dáme pár tipů, jak ho zvládnout ke spokojenosti vaší a případně i vašeho šéfa.
Důležité je si uvědomit, že “Home office není pro každého” a “Home office není dovolená”. V domácím prostředí na člověka číhá řada rušivých elementů a lákadel. Ať je to potřeba uklidit či vyprat, zkouknout seriál nebo zklidnit pobíhající děti.
Budete-li pracovat z domova, měly by vám být známé pojmy: disciplína, time management a organizovanost. Disciplínu člověk potřebuje, aby k práci doma opravdu usedl, time management, aby si uměl naplánovat den a organizovanost, aby si dokázal rozvrhnout svůj pracovní den.
1. Vytvořte si pracovní místo
Gauč je jistě pohodlný, ale stůl a židle přeci jen navodí tu správnou pracovní atmosféru. Jestli je vaše pracovní místo v kuchyni, v obýváku nebo v ložnici, to už nehraje takovou roli. Důležité je mít klid a možnost se koncentrovat. Na stole by se vám mohl ještě hodit diář, poznámkovník, psací potřeby (propiska, tužka, zvýrazňovač) a další potřebné podklady a materiály k práci.
2. Oblékněte se jako do práce
Dobře, obléknout se jako do práce je trochu nadsázka, tedy možná. Jestliže vám pracovní outfit opravdu pomůže naladit se na pracovní povinnosti, jděte do toho. Pakliže vám více vyhovuje pohodlné domácí oblečení, je to v pořádku. Spíše jsme vás chtěli v tomto bodě odradit od práce v pyžamu, abyste při videokonferenci neměli ostudu před svými kolegy a šéfem.
3. Naplánujte si den
Toto je velmi důležitý bod. Udělejte si rozvrh úkolů a začněte tím nejtěžším hned ráno. To se většina lidí lépe koncentruje, má nejvíce času a energie. Na jeden pracovní den si stanovte maximálně 6 úkolů, které vám zaberou více jako půl hodiny – napište si je a třeba i vizualizujte. Do plnění úkolů se tak pustíte s větší chutí.
4. Poznámkovník
Poznámkovník je dobrý pomocník, ať už je papírový či elektronický. Pojme totiž všechny vaše myšlenky, které máte v hlavě. Zapíšete-li si je, budete kreativnější a budete pracovat efektivněji, jelikož vaše myšlenky nebudou odskakovat k dalším povinnostem a úkolům, které začnete řešit, až na ně budete mít čas.
5. Dělejte si přestávky
Protáhněte se, projděte se, udělejte si svačinku a doplňte energii. Pracujte maximálně 2 hodiny v kuse, jelikož po delší době ztrácíte na efektivitě a soustředěnosti.
Jakou práci můžete dělat z domova?
Řada profesí se v době koronavirové pandemie přesunula do domácností. Víte, že z domova můžete vykonávat i profese jako je lektor, knihovník nebo kariérový poradce? Lektor může vytvářet webináře a pracovní materiály, které následně ke svým posluchačům přenáší online. Stačí mu k tomu počítač a připojení k internetu. Kariérový poradce může své poradenské aktivity přesunout na blog ve formě článků nebo sezení s klienty vykonávat přes videohovor.
S trochou kreativity můžete také vaši profesi dělat z domova. Nebo si můžete udělat kurz a získat nové dovednosti, které si necháte ověřit autorizovanou osobou a po úspěšném složení zkoušky obdržíte osvědčení o získání profesní kvalifikace, které potvrdí vaše dovednosti. Následně se můžete ucházet o novou pracovní pozici, kterou lze vykonávat z domova.
Více o profesních kvalifikacích najdete na www.narodnikvalifikace.cz. Máte chuť se vzdělávat? Navštivte www.vzdelavaniaprace.cz a vyhledejte si zajímavý vzdělávací kurz.