Naše mysl je fascinující ve své kreativitě, myšlení a tvůrčí práci. Na druhou stranu nás někdy mohou naše znalosti a zkušenosti paradoxně limitovat. A to především ve chvíli, kdy jsme zvyklí o problémech a řešeních uvažovat stále stejným, byť osvědčeným způsobem. Obzvláště, pokud máme stále stejné vstupní podmínky, ale jsou vyžadovány jiné výstupy. V takovém případě je pak pro naši mysl obtížné najít nový způsob řešení, protože už kreativitě odvykla.
Think out of box
V překladu „myšlení mimo krabici“ je spojení, které znamená myslet jinak, neobvykle, nekonvenčně, z jiného konce nebo z nové perspektivy. Jak ale z ničeho nic přemýšlet jinak?
- Nezaměřujte svou pozornost na cíl. Jakmile mysl vnímá cíl, hledá k němu nejznámější a nejbezpečnější cestu. Zaměřte se namísto cíle na jednotlivé vstupní informace, zjistěte si více podrobností, skládejte je k sobě jako dílky puzzle. V momentě, kdy se mysl nebude soustřeďovat tunelovitě na jeden výstup, máte větší šanci objevit možnosti, které jste dříve neviděli.
- Brainstormujte. Sami, s týmem, s nadřízeným, ale je-li to možné, i s lidmi mimo váš obor. Ať už jsou to vaši přátelé nebo rodina, je velká šance, že jejich „neprofesionální“ pohled vám vnese do tvorby svěží vítr a nové podněty. Nezapomínejte, že hlavním pravidlem brainstormingu je nehodnotit jednotlivé návrhy a neodmítat je. Na to je dost prostoru v dalších fázích. Tady byste se ale zbytečně připravili o flow (plynutí) nápadů.
- Inspirujte se. Jak podobný problém řešil někdo před vámi? Proč zvolili toto řešení? Neutekla jim nějaká jiná možnost? Sledujte zahraničí, využívejte moderních technologií a ptejte se.
- Vystupte ze své komfortní zóny. Každý z nás má naučené způsoby, jakými začíná a končí den, kam si ukládá klíče od auta anebo staví hrnek s kávou. Změňte je! Zkuste si ráno namísto ovesné kaše umíchat vajíčka, jet do práce na kole místo MHD anebo se objednejte k jinému kadeřníkovi než obvykle. Uvidíte svět z jiné perspektivy a tím pomůžete vašemu kreativnímu flow opět proudit.
Pro koho může být změna myšlení užitečná?
V principu pro každého, kdo se čas od času potýká s úkoly, jejichž řešení musí sám objevit. Nejvíce se ale projevuje u kreativních oborů, ať už jde o obory umělecké, řemeslné, ale i technické. Ukážeme si na dvou z nich, jak může být změna myšlení zajímavá.
Aranžér v maloobchodu
Mnoho lidí si pod tímto oborem představí aranžování zboží v obchodě, maximálně úpravu výlohy. Ovšem práce aranžéra v maloobchodu je mnohem bohatší. Je potřeba znát a ovládat základy grafiky, estetiky a designu. O čem se také málo ví je fakt, že aranžéři se podílejí na přípravě prodejen a stánků na veletrzích a komerčních výstavách. A právě zde nastává prostor pro přemýšlení novým a originálním způsobem. Desítky firem každoročně hledají způsoby, jak zaujmout a jak se odlišit. Co kdybyste jim s tím pro příště pomohli právě vy? Staňte se aranžérem v maloobchodu. Získejte profesní kvalifikaci v rámci Národní soustavy kvalifikací.
Interiérový poradce/interiérová poradkyně
Schopnost vytvářet neobvyklá, originální a hlavně funkční řešení je nikdy nekončící úlohou interiérových poradců a poradkyň. Kreativní nápady zde ale nejsou často to hlavní. Interiérový poradce musí vycházet pokaždé z jiných podmínek a jednotné řešení nebývá možné. Nápady také mohou být omezeny přáními zadavatelů. Poradci tak často musí přemýšlet o způsobech, které ještě nikdy nezkoušeli – a to nejen oni, ale ani jejich kolegové. Láká vás tato profese? Profesní kvalifikace Interiérový poradce je přístupná i vám, stačí uspět u zkoušky. Co všechno musíte splnit? Podívejte se na web Národní soustavy kvalifikací.