Jak se zrychluje svět okolo nás, urychlují se také moderní výběrová řízení. Z původních časově náročných pohovorů se stávají rutinní záležitosti, které je z pohledu zaměstnavatelů potřeba zefektivnit – a přirozeně také urychlit. Co můžete na pohovoru očekávat a jak se vám bude hodit tzv. elevator speech?
Elevator speech – Výtahová řeč
Co si pod tímto spojením představit? Původ tohoto výrazu pochází podle historky opravdu z výtahu. Podle ní čekal mladý začínající podnikatel na investora u výtahu a po společném nastoupení neměl investor kam uniknout a chtě nechtě si vyslechl celý plán onoho mladého muže. A ten měl jen několik pater a vteřin na to, aby investora zaujal. Po vystoupení z výtahu se investorovi plán natolik zamlouval, že si s odvážným podnikatelem domluvil schůzku.
Mohlo by vás zajímat: 3 měkké dovednosti, které využijete nejen jako instruktor plavání
„Elevator speech“ tedy reprezentuje velmi krátkou prezentaci, v rámci které je potřeba vypíchnout ty nejdůležitější informace a během několika málo vteřin získat pozornost posluchačů a vyvolat v nich zájem a chuť dozvědět se více. Někteří HR pracovníci a náboráři využívají této metody u výběrových řízení, aby si ověřili pohotovost, kreativitu a jazykové schopnosti uchazečů o zaměstnání. Často se „výtahová“ řeč testuje u obchodních pozic, vedoucích pracovníků či obchodních zástupců.
Vražedné věty
Protože máte během „elevator speech“ jen velmi omezený čas, obvykle okolo 60 vteřin, je velmi důležité, jaké věty použijete. Oblíbená věta typu: „Jsem Jan Novák, jsem flexibilní a kreativní a poslední 4 roky jsem pracoval na pozici obchodního zástupce firmy XY…“ by to být neměla. Ba právě naopak. Tyto naučené věty jsou dokonce označovány jako tzv. „vražedné věty“. Neměli byste používat ani věty v negativním tónu: „Nejsem si jistý, zda je to na to teď prostor, ale …..“. Stejně tak nepůsobí nejlépe, když začínáte větu omluvou. Věty: „Omlouvám se, že …..“ anebo „Snad se nebudete zlobit, když nyní začnu …..“ také do elevator speech nepatří.
Jak tedy na to?
Předpokladem úspěchu je sdělit jen tolik informací, aby daná řeč druhou stranu zaujala natolik, aby chtěla slyšet víc. Uchazeč o zaměstnání nebo každý, kdo představuje svůj projekt, by především měl mít utříděné myšlenky. Ať už dopředu víte, že se u pohovoru s touto technikou můžete setkat, anebo ne, je užitečné se na ni poctivě připravit.
- V první fázi si na papír napište 5 věcí, kterými vynikáte a lišíte se od ostatních.
- Poté si připravte skutečný příběh ze svého života, ve kterém jsou vaše vlastnosti a úspěchy patrné. Nebojte se použít třeba i vtipnou historku, důležitá je zde i emoce a pozitivita, která na vašeho budoucího zaměstnavatele dýchne.
- Pamatujte, že není podstatné během této jedné minuty přeříkat celý svůj životopis, ale zaujmout.
- Paradoxně velmi dobře funguje také sdílení některého svého drobného neúspěchu s dovětkem, jak vás tento neúspěch posílil, jak jste se z něj poučili a kam vás posunul.
Aktuální práce vás už netěší a zdá se vám stereotypní? Máte zálibu a uvažujete o tom, že byste se tím chtěli živit, ale nemáte k tomu potřebné vzdělání? Nechte si ověřit vaše dovednosti a získejte osvědčení o získání profesní kvalifikace. S osvědčením, že svou práci opravdu dobře umíte, máte výrazně větší šanci, že při dalším hledání práce uspějete! Portál www.vzdelavaniaprace.cz vám umožňuje vyhledat si vzdělávací kurz, zkoušku u autorizované osobyJe fyzická nebo právnická osoba, které autorizující orgán přiznal právo ověřit zkouškou, zda si žadatel o kvalifikační osvědčení profesní kvalifikace skutečně osvojil všechny požadované kompetence. Autorizované osoby jsou podle své odbornosti evidovány v informačním systému NSK. i volná pracovní místa.