Práce v sociální oblasti patří mezi nejpotřebnější pozice – zároveň ale patří mezi ty nejnáročnější. A to často jak fyzicky, tak z hlediska psychiky. Pojďme se společně podívat na tři známé i méně známé pracovní kvalifikace, které se v této oblasti nacházejí a které by mohly být zajímavé i pro vás.
Pečující v domácnosti
Profese Pečujícího v domácnosti je zaměřena na pomoc seniorům v místech jejich domova. Zkouška, kterou musí zájemci o tuto profesní kvalifikaci složit, se skládá z několika oblastí. V první řadě je potřeba, aby se zájemce orientoval v právních a dalších předpisech souvisejících s realizací pečovatelských služeb. Mezi ně patří především prokázání znalosti legislativy v sociálních službách, znalost Listiny lidských práv a svobod a aplikace jejich principů při poskytování sociálních služeb. Vzhledem k tomu, že při péči o seniora musí pečující často komunikovat s rodinou klienta, musí znát (a v průběhu kvalifikační zkoušky prokázat) i znalost principů při spolupráci s rodinou a dalšími zdroji.
Uchazeč o kvalifikaci během zkoušky i v praxi musí dále prokázat, že ovládá zásady metod vedení rozhovoru i s klienty, kteří mají obtíže v komunikaci. Konkrétně může jít o klienty se specifickým přístupem k informacím, sluchovým či zrakovým postižením, se syndromem demence či verbálně vůbec nekomunikujícími.
Pečující se stará o klienta v nejrůznějších oblastech. Je proto potřeba umět ovládat a znát technické pomůcky pro umožnění mobility klientů, musí znát správné způsoby podávání stravy u imobilních klientů nebo při oblékání a základní hygieně.
Samostatný/samostatná vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže
Pozice samostatného/samostatné vedoucí volnočasových aktivit dětí a mládeže vyžaduje vyšší úroveň odborných znalostí, jak uvádíme na webu – zde jde již o kvalifikační stupeň 5.
Mezi hlavní úkoly samostatného/samostatné vedoucí patří sestavování obsahu a struktury výchovně-vzdělávacích aktivit na základě stanovených vzdělávacích cílů, hodnocení jednotlivých aktivit na základě takto stanovených cílů, sestavování celoročního plánu činnosti s dětmi a mládeží ve volném čase, řízení realizačního týmu a organizační a finanční zajištění při této dlouhodobé činnosti.
Hlavními metodami, kterými se při zkoušce ověřuje zvládnutí všech hodnotících kritérií, jsou především praktické ukázky a předvedení a ústní ověření.
Metodik/metodička prevence sociálně patologických jevů
Třetí tip pro práci v sociální oblasti patří mezi nejvíce kvalifikované, dle kvalifikační úrovně dosahuje hodnoty 7. Metodik/metodička prevence sociálně patologických jevů má na starost přípravu programů primární prevence, metodické vedení pedagogů v této oblasti, evaluaci preventivní strategie a minimálních preventivních programů ve školách a také práci s jednotlivými žáky a jejich rodinami. Metodik/metodička se tak musí orientovat v pedagogické diagnostice a v depistáži rizikových jedinců a jevů ve škole nebo školském zařízení, dokáže připravit koncepci primární prevence rizikového chování, umí definovat způsoby monitorování a evaluace primární prevence, typy monitorovacích a evaluačních metod i typy evaluačních nástrojů.
V rámci praxe je metodik/metodička v kontaktu se sítí preventivních a poradenských služeb, umí charakterizovat a naplňovat způsoby vzájemné spolupráce s orgány místní správy a samosprávy, krizovými, poradenskými a preventivními zařízeními zajišťujícími sociálně právní ochranu dětí a mládeže.
Další informace o profesních kvalifikacích najdete také na webu Národního soustavy kvalifikací, kde jsou rovněž uvedeny všechny podmínky pro získání kvalifikace v tomto oboru.
Ať už si vyberete kteroukoliv z pozic v sociální oblasti, jde o velmi záslužné zaměstnání. Pokud jste si nevybrali, můžete nahlédnout na web Národní soustavy kvalifikací, kde je mnoho dalších tradičních i méně tradičních profesí.