Proč a také jak získat co nejvíce informací o firmě, do které chcete nastoupit? Uvažujete o změně povolání nebo místa a chystáte se na pohovor? Přípravu nepodceňujte – HR specialisté si u nich totiž dávají dobrý pozor nejen na vaše odborné zkušenosti a znalosti, ale i na váš zájem o danou firmu. Jak se tedy adekvátně nachystat předem?
Osobní zkušenost je nejvíc
V ideálním případě vám o nové pozici řekl někdo známý, kdo sám v dané firmě také pracuje. V takovém případě můžete získat oproti jiným kandidátům velkou výhodu. Ta nespočívá v žádné přímluvě, nýbrž v seznámení se s firmou „zevnitř“. Můžete se tak vyptat na to, jakým způsobem firma uplatňuje v běžné praxi své hodnoty, zda je zde přátelská a podporující atmosféra či jakým způsobem spolupracují nadřízení se svými podřízenými kolegy. Možná to vypadá jako detaily, ale pokud na pohovoru ukážete, že jste se o chod firmy zajímali již předem, můžete získat cenné body.
Mohlo by vás zajímat: Profesní kvalifikace chůva se rozrůstá: kterou si vybrat?
Webová vizitka
Ne každý má ale takové štěstí, že zná někoho ve firmě, ve které se o pracovní místo uchází. Jaké má potom možnosti? Tou základní je téměř až povinnost navštívit oficiální firemní webové stránky. Zde byste měli nalézt základní informace o firmě. A opravdu se nemusíte učit nazpaměť počty zaměstnanců nebo vedoucí jednotlivých oddělení. Je ale vhodné znát minimálně jméno aktuálního ředitele, hodnoty firmy, případně působnost v jiných zemích. Pokud se hlásíte na kreativní pozici, můžete dokonce při pohovoru sami stočit řeč na webovou prezentaci a pochválit dobře odvedenou práci kolegů při tvorbě webu anebo navrhnout nějaký „zlepšovák“.
LinkedIn je stále více IN
Zajímavé informace můžete o firmě získat i ze sociálních sítí. V pracovní sféře je stále aktuálnější sítí LinkedIn. Kromě toho, že zde klidně navážete kontakt přímo s HR pracovníkem, můžete si zde opět nastudovat firemní prezentaci. Uvidíte, jak se firma prezentuje navenek, zjistíte aktuality, které firmou hýbou i názory, se kterými se můžete (ale naopak třeba nechcete) ztotožnit.
Skřípe to už během hledání informací?
Nastudování si firemní vizitky může mít někdy úplně opačný, ale neméně důležitý efekt. Pokud během čtení si firemních hodnot anebo popisu firemní kultury cítíte, že tohle není „váš šálek kávy“, můžete si ušetřit čas na pohovoru. Ve chvíli, kdy s firmou nebudete souznit, pravděpodobně si toho HR všimne během jednotlivých pohovorových kol. A i kdyby snad došlo k tomu, že výběrové řízení vyhrajete, byla by to pro vás opravdová výhra?